Utbildning går före reklam
– Vår huvudverksamhet är ju utbildning, säger Boris Blumenfeld, verksamhetscontroller på Söder-slättsgymnasiet.
Utåt sett kan det låta märkligt att Söderslättsgymnasiet inte lagt ner mer pengar på marknadsföringen i år än föregående år.
De stora reklamkampanjer på stadsbussarna i Malmö och tidningsannonsering som gjorts borde överträffa föregående års dämpade marknadsföring. Boris Blumenfeld förklarar hur ekvationen går ihop.
– Det handlar om var man lägger pengarna. Förra året byggde vi upp en helt ny hemsida för mycket av pengarna. I år satsade vi på marknadsföring i stället.
Det är första gången som Söderslättsgymnasiet provar att marknadsföra sig via stadsbussarna i Malmö. Om valet att söka gymnasisternas uppmärksamhet i grannkommunen faller väl ut är svårt att säga i nuläget.
– Vi vet inte vad det får för effekter förrän den första februari, säger Boris Blumenfeld.