Utan kontakt med världen utanför
Från kommunkansliet kunde personalen inte ringa ut och ingen kunde heller ringa in till kommunens växel.
– Det enda vi kan använda är direktabonnemang och mobiler, sa Lena Persson på kommunkansliet.
I stället jobbade växeltelefonisterna med massor av interna samtal. Medarbetarna ville naturligtvis veta vad som hände.
– Det gäller att få ut besked till de anställda i organisationen, sa kanslichefen Jonny Sjöstedt.
– Och att även få ut besked till medborgarna i kommunen, sa Lena Persson som varit i kontakt med Radio Malmöhus.
När avbrottet slog till vid 10.30-tiden utbröt en febril aktivitet på kommunen. Det gällde att försöka hitta felet och få kontakt med operatören för att få mer information. Även om det finns rutiner för vad som ska göras spreds sig en viss spänning och nervositet på kansliet.
– Man blir alltid lite ställd i sådana här situationer, sa Lena Persson.
På polisstationen på Algatan var det tyst om telefonerna och under en stund låg även datornätet nere. Men det gick trots allt att ringa till polisen.
– Vi får samtal genom växeln i Malmö, sa polischefen Stefan Appelberg.
Sedan personalen efter en dryg timme fick tillgång till datornätet kunde polisen få tag i ärenden och annat som behövdes i arbetet.
På TT-lines biljettkontor på Hamngatan brukar det ringa mest hela tiden. Men på fredagsförmiddagen blev det tyst.
– Det är inte mycket vi kan göra. Och vi har inte fått några besked heller, sa Emma Emilsson. Vid lunchtid fanns uppgifter att avbrottet skulle vara åtgärdat först vid 18-tiden. På Föreningssparbanken hade biträdande kontorschefen Kirsten Lundquist fått besked om att telefoner och datorer skulle fungera vid 13-tiden.
– Man märkte att något var fel på att det var tyst. Det känns ovant när telefonerna inte ringer, sa Kirsten Lundquist.
Och beskedet hon fått visade sig vara rätt. Strax efter klockan 13 fungerade telefoni och datorer nästan som vanligt igen. För de flesta i alla fall.
Magnus Aspegren
0410-545 31
magnus.aspegren@allehandasyd.se