Upplyftande idé skapar klyfta
Under hösten har Madeleine Nilsson och fyra vänner på Söderslättsgymnasiet deltagit i kursen Ung Företagsamhet, UF. Utbildningen ges på gymnasieskolor i hela landet och går ut på att eleverna tar fram en produkt som säljs genom ett eget företag.
Madeleine Nilssons företag lanserade en bh med en fastsydd innerficka. Men nu känner sig tjejerna snuvade på konfekten.
En annan grupp på skolan har nämligen lanserat en avtagbar bh-ficka. Snarlika produkter eller plagiat?
- Det är kul med konkurrens, men inte när produkterna är så här lika, säger Madeleine Nilsson. Hon hävdar att hon berättat om sin grupps företagsidé för en medlem i det andra UF-företaget, som lanserade sin produkt några veckor senare. Ett påstående som dementeras av konkurrenten.
- Vi har inte vetat om vad de sysslar med och de har inte vetat vad vi gör, säger Sara Lindkvist från det andra företaget.
Att två grupper på samma skola tar fram så pass lika produkter kan verka konstigt. Men faktum är att ingen av dem är särskilt ensamma om sin idé.
Årets upplaga av Ung Företagsamhet har resulterat i flera företag som säljer behå-fickor såväl som fick-behåar. Och det är kanske ingen tillfällighet. Priset för bästa UF-produkt förra året gick till ett par kalsonger med en ficka för kondomer.
Mycket riktigt visar det sig också vara denna produkt som inspirerat de två grupperna i Trelleborg.
I slutändan handlar det om en viktig framgångsfaktor inom företagsvärlden. Flera dagstidningar har uppmärksammat konkurrenternas produkt, men ingen har besvärat sig om att prata med Madeleine Nilsson och hennes klasskamrater.
- Egentligen vill vi inte klanka ned på de andra. Vi vill bara visa att vi också finns, säger Madeleine Nilsson och förklarar att hon dragit lärdom av projektet.
- Man ska inte dela med sig av sina idéer till andra.