Unity Line avbeställer sina två nya storfärjor
- Orsaken är att varvet Nowa befinner sig i likvidation och troligen inte finns kvar inom en snar framtid, säger Piotr Waszczenko, vd på Unity Line. Polish Steamships som är rederiet bakom Unity Line avbeställde därför fartygen.
Det var i samband med att Unity Line flyttade över en hel del av sin trafik mellan Polen och Sverige till Trelleborg från Ystad som bolaget började planera för nya fartyg.
Trafiken utvecklades väl och Polish Steamships lade en order på två nya storfärjor hos varvet Nowa i Szczecin. Leveransen skulle enligt de ursprungliga planerna ske 2010 och 2011.
Det handlar om två stora färjor, 207 meter långa med en bredd på 27 meter som kan ta upp till 200 lastbilar per tur. Fartygen skulle få rum för 344 passagerare och föras av en besättning på 54 man. Enligt uppgifter som dock inte bekräftades av Unity Line skulle fartygen specialbyggas för att gå på Trelleborgs hamn.
Men sedan EU sagt nej till fortsatt stöd till varvet och man inte lyckats hitta någon köpare till det ser det nu ut som om en nedläggning är nära.
Orsaken till den akuta ekonomiska krisen för varvet är att de statliga miljardstöd som man fått sedan Polens inträde i EU 2004 måste betalas tillbaka. EU-kommissionen har krävt att stödpengarna ska betalas tillbaka under första halvåret i år.
- Det är enda orsaken till att ordern avbeställts, säger Piotr Waszczenko.
Enligt Piotr Waszczenko påverkar beslutet inte Unity Lines övriga trafik.
- Vi fortsätter vår trafik som vanligt, säger han. De färjor vi kör med i dag fortsätter precis som vanligt, med samma antal avgångar.
Piotr Waszczenko säger att det nu troligen blir så att Unity Line under de närmaste åren fortsätter trafiken med de fartyg man har.
- Men man kan inte utesluta att ordern på de två nya fartygen läggs på något annat varv i stället, säger han.
Det torde dock ta ett antal år innan byggena är klara även om ordern läggs inom den närmaste tiden.
Förutom varvet i Szczecin hotas även varvet i Gdynia av samma öde.
De båda varven har sammanlagt cirka 9 000 anställda.
De anställda som själva säger upp sig får avgångsvederlag på mellan 20 000 och 60 000 zloty, vilket motsvarar 50 000 till 150 000 kronor.