Annons

Två tåg i timmen på Trelleborgsbanan

Banverkets förstudie för den planerade utbyggnaden av persontrafiken mellan Malmö och Trelleborg riktar in sig på halvtimmestrafik, även under rusningstid.
Trelleborg • Publicerad 28 april 2005

Alternativet med kvartstrafik under rusningstid morgon och kväll avfärdas av Banverket. Det skulle kräva dubbelspår på hela sträckan mellan Lockarp och Trelleborg samt omfattande utbyggnader mellan Malmö och Hyllie.

Banverket har därför bedömt att det inte är realistiskt att pröva det alternativet.

Annons

I sin förstudie redovisar Banverket ändå flera olika alternativ. Det handlar framför allt om var stationen ska ligga i Trelleborg. Banverket har undersökt alternativen dels med station vid den nuvarande färjestationen, Trelleborg Nedre, dels med en station vid Sandmöllan, med ett helt nybyggt enkelspår in i staden längs väg 108.

Ett tredje alternativ, med en station vid Vipeängen, norr om Akka, har kommit fram så sent i processen att Banverket inte hunnit få med det i förstudien.

Av förstudien framgår att restiden visserligen förkortas med mellan 6 och 15 minuter när Pågatågen börjar rulla men att turtätheten blir sämre då turerna på regionbussarna minskar. Det innebär att under rusningstiden finns bara två förbindelser i timmen mot dagens tiominuterstrafik med bussarna. Dessutom ligger alla de föreslagna stationslägena i Trelleborg sämre till än dagens busstation Övre och de övriga hållplatserna i Trelleborg.

Det innebär att tidsvinsten för många av pendlarna mellan Trelleborg och Malmö troligen inte blir stor – eller att den till och med blir en tidsförlust.

För de boende vid de föreslagna stationerna i Östra Grevie och Västra Ingelstad innebär Pågatågen de största tidsvinsterna.

Kostnaderna för en utbyggnad till halvtimmestrafik beräknas till mellan 485 och 650 miljoner kronor beroende på vilket alternativ som väljs. Utbyggnaden med ny sträckning till Sandmöllan beräknas bli billigare än en utbyggnad enligt nuvarande sträckning med station vid Trelleborg Nedre.

Av kostnaderna är dock 115 miljoner kronor för åtgärder som ändå behöver göras, liksom 50 miljoner kronor till bullerdämpning som troligen ändå måste göras.

Sammantaget menar Banverket att det i första skedet ska ske en planering för halvtimmestrafik på banan. Utbyggnaden kan starta 2009 och vara klar för start när Citytunneln är klar 2011.

Banverket menar också att ett nybyggt spår längs väg 108 till Sandmöllan ger mer buller, men kräver bullervallar, som även hjälper till att minska störningarna från trafiken på väg 108 för de boende.

När det gäller godstrafiken anser Banverket att dagens trafik kan komma fram även när det körs Pågatåg, dessutom med längre tåg. Dock ökar transporttiderna något och flexibiliteten minskar.

Annons

Lasse Bryggare

0410-545 71

lasse.bryggare@allehandasyd.se

SAXO
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons