Annons

Turistbyrån har fått färre besökare

En ny generation turister växer upp. De söker hellre information via nätet än kommer in till turistbyråer. Det är förklaringen som ges till att Trelleborgs turistbyrå har tappat 16 procent av sina besökare på ett år.
Trelleborg • Publicerad 26 februari 2014

Besöksstatistiken har minskat kraftigt under 2013. År 2012 besöktes turistbyrån av 31 000 personer, året efter av 26 000.

- Under lågsäsong är det mest trelleborgare som besöker oss. Vi märker att de påverkas av vädret. När det är regn bryr man sig inte om att komma hit, säger Veronica Larsson, turistinformatör.

Annons

Under högsäsongen är den vanligaste besökaren någon utanför Trelleborg, från resten av Sverige eller från utlandet.

- Tyskarnas ekonomi har blivit sämre, vilket påverkar deras resvanor, säger Veronica Larsson.

Petra Strandberg, turist- och marknadsansvarig, tror på en tredje förklaring till att siffrorna ser ut som de gör.

- Detta är en trend som turistbyråer över hela landet ser sedan 1,5 år tillbaka. Turisterna blir digitala besökare hos oss. Det är en ny generation som växer upp. De är mer vana vid att använda teknik i vardagen och använder sig av sina telefoner när de söker information, säger hon.

Hur påverkar detta era rutiner?

- Vi lägger mer tid på det så kallade backofficearbetet, webbsidor och nyhetsuppdatering. Vi kommer också att se över våra öppettider.

Hur tror du flytten från Hamngatan 9 har påverkat besöksstatistiken?

- Vi flyttade 2010 och då gick besöksantalet upp, vilket nog handlade om nyhetens behag. Jag tror inte att flytten har påverkat antalet besökare. Men det ska bli spännande att se vad som händer december 2015 när pågatågen kommer.

Louise Löfgren
Sofia Bergström
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons