Turismen – allt viktigare för centrumhandeln
Mycket tyder på att det förra året sattes nya rekord när det gäller antalet turister i Trelleborg. Det menar Anna Engblom, näringslivsstrateg på Trelleborgs kommun. Hon har tittat bland annat på antalet besökare på Trelleborgen och på hotellbeläggningen i staden.
– Utifrån en samlad statistik kan man säga att det varit jättemycket besökare förra året, säger hon och menar att det är något som är viktigt för stadens handlare att tänka på.
Därför bjöd hon, tillsammans med Visit Trelleborg och Citysamverkan in till ett möte för handlarna där de bland annat fick ta del av ett webbseminarium från Svensk Handel om shoppingturism.
– Turisterna är en del av handelsplatsen Trelleborgs målgrupp. Även om trelleborgarna är den största, såklart, konstaterar cityledaren Lotta Wahlqvist som vet att många verksamheter hade en bra sommar försäljningsmässigt förra året.
– För en del var det den bästa sommaren på länge.
Under mötet om shoppingturism fick Lotta Wahlqvist både bekräftelse på att en del av det arbete som görs av Citysamverkan är rätt liksom en del nya idéer.
– Vi behöver titta på hur medlemmarna kan skapa mer service genom att samarbeta bättre. Det får gärna vara mellan olika branscher, säger hon och ger som ett exempel att någon kanske erbjuder en upplevelse – som kajakpaddling – och en annan ett lämpligt matpaket.
– Vi fick också veta att utländska turister gärna vill köpa hantverk, svensk design och något som känns genuint om man tänker på souvenirer, säger hon.
Just den biten är något som Susanne Ekstrand, ägare av Krydderiet Kummin, tagit fasta på.
– Lokal- och närproducerat ligger högst på listan för turister från till exempel Tyskland och Frankrike. Det är lite av mitt tänk här också. Jag försöker hitta mer lokalproducerade varor, säger hon.
Hon var med på mötet förra veckan och fick då också en tankeställare när det gällde betalningsmöjligheter.
– Vissa som kommer hit är restriktiva med att använda betalkort och vill betala med kontanter. Det är något man får tänka på, säger hon.
Christan Hemme, besöksnärings- och evenemangsansvarig på Visit Trelleborg, lyfter fram fem viktiga faktorer för att locka hit och få nöjda besökare.
– Shoppingmöjligheterna måste vara goda. Det ska finnas god lokalproducerad mat. Värdskapet och bemötandet är jätteviktigt oavsett vilken form av verksamhet man har och det ska finnas bra boende. Det femte är tryggheten. Det ska vara rent och fint och inte upplevas bråkigt, säger han.
Just nu är han och hans kollegor i gång med förberedelserna inför sommarens två kryssningsanlöp. Han rekommenderar då handlarna att ha erbjudanden på tyska och att lära sig mer om vad som finns att uppleva i Trelleborg med omnejd.
– Det är inte fel om näringsidkare lär sig mer om sin destination, säger han.