Annons

Turismen – allt viktigare för centrumhandeln

Turister är en allt viktigare målgrupp för butikerna i Trelleborg. Enligt kommunens näringslivsstrateg ökade antalet besökare under förra året och handeln kan vinna mycket på att anpassa både utbud och samarbeten för att attrahera de hitresta kunderna.
Trelleborg • Publicerad 12 februari 2019
Anna Engblom, näringslivsstrateg på Trelleborgs kommun.
Anna Engblom, näringslivsstrateg på Trelleborgs kommun.Foto: Tomas Nyberg

Mycket tyder på att det förra året sattes nya rekord när det gäller antalet turister i Trelleborg. Det menar Anna Engblom, näringslivsstrateg på Trelleborgs kommun. Hon har tittat bland annat på antalet besökare på Trelleborgen och på hotellbeläggningen i staden.

– Utifrån en samlad statistik kan man säga att det varit jättemycket besökare förra året, säger hon och menar att det är något som är viktigt för stadens handlare att tänka på.

Annons

Därför bjöd hon, tillsammans med Visit Trelleborg och Citysamverkan in till ett möte för handlarna där de bland annat fick ta del av ett webbseminarium från Svensk Handel om shoppingturism.

– Turisterna är en del av handelsplatsen Trelleborgs målgrupp. Även om trelleborgarna är den största, såklart, konstaterar cityledaren Lotta Wahlqvist som vet att många verksamheter hade en bra sommar försäljningsmässigt förra året.

– För en del var det den bästa sommaren på länge.

Under mötet om shoppingturism fick Lotta Wahlqvist både bekräftelse på att en del av det arbete som görs av Citysamverkan är rätt liksom en del nya idéer.

– Vi behöver titta på hur medlemmarna kan skapa mer service genom att samarbeta bättre. Det får gärna vara mellan olika branscher, säger hon och ger som ett exempel att någon kanske erbjuder en upplevelse – som kajakpaddling – och en annan ett lämpligt matpaket.

– Vi fick också veta att utländska turister gärna vill köpa hantverk, svensk design och något som känns genuint om man tänker på souvenirer, säger hon.

Susanne Ekstrand på Krydderiet Kummin.
Susanne Ekstrand på Krydderiet Kummin.Foto: Tomas Nyberg

Just den biten är något som Susanne Ekstrand, ägare av Krydderiet Kummin, tagit fasta på.

– Lokal- och närproducerat ligger högst på listan för turister från till exempel Tyskland och Frankrike. Det är lite av mitt tänk här också. Jag försöker hitta mer lokalproducerade varor, säger hon.

Hon var med på mötet förra veckan och fick då också en tankeställare när det gällde betalningsmöjligheter.

– Vissa som kommer hit är restriktiva med att använda betalkort och vill betala med kontanter. Det är något man får tänka på, säger hon.

Annons

Christan Hemme, besöksnärings- och evenemangsansvarig på Visit Trelleborg, lyfter fram fem viktiga faktorer för att locka hit och få nöjda besökare.

– Shoppingmöjligheterna måste vara goda. Det ska finnas god lokalproducerad mat. Värdskapet och bemötandet är jätteviktigt oavsett vilken form av verksamhet man har och det ska finnas bra boende. Det femte är tryggheten. Det ska vara rent och fint och inte upplevas bråkigt, säger han.

Just nu är han och hans kollegor i gång med förberedelserna inför sommarens två kryssningsanlöp. Han rekommenderar då handlarna att ha erbjudanden på tyska och att lära sig mer om vad som finns att uppleva i Trelleborg med omnejd.

– Det är inte fel om näringsidkare lär sig mer om sin destination, säger han.

Jenny IsakssonSkicka e-post
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons