Annons

Tuff konkurrens för optikerna i centrum

Det är tuffa tider för glasögonbutikerna i Trelleborg.
Trelleborg • Publicerad 15 augusti 2012
Säljaren Magnus Eriksson och optikern Freddy Mattsson på Aoptik är medvetna om den hårda konkurrensen, men tror att deras butik kommer klara sig genom att satsa på den senaste tekniken och bästa kvalitén.
Säljaren Magnus Eriksson och optikern Freddy Mattsson på Aoptik är medvetna om den hårda konkurrensen, men tror att deras butik kommer klara sig genom att satsa på den senaste tekniken och bästa kvalitén.Foto: Rickard Nilsson
Foto: 

För några år sedan fanns det tre butiker. Något som nu har ökat till fem. Optikerna oroar sig för en övermättad marknad.

Den sjätte augusti slog Aoptik upp sin portar och äntrade den redan hårda glasögonmarknaden i Trelleborg. Som en relativt ny kedja, första butiken öppnades för fyra år sedan, bestämde Aoptik sig för Trelleborg trots att de själva anser att det är för optikertätt.

Annons

– Alla 16 orter som vi har butiker i anses ha en mättad marknad, men då måste man helt enkelt erbjuda det lilla extra, säger Johan Olofsson som har drivit igång kedjan.

Olofsson anser att det är hård konkurrens av optiker överallt och att lösningen är att tro på det man sysslar med.

– Det är kanske rimligt med tre eller fyra optiker i Trelleborg, men vi har aldrig behövt stänga någon butik och jag har följt min personal länge och vet vad de kan. Jag är inte ett dugg orolig, säger Johan Olofsson.

Hos de andra optikerna i staden ser man på nykomlingen med blandade känslor.

– Marknaden är rätt mättad. Risken är stor att någon butik kommer få sätta livhanken till, säger Gustav Tillgren, assistent på Optiker Tillgren - Klarsynt och får medhåll från Torbjörn Christensen på Forsbergs optik:

– Konkurrens kan vara bra, men underlaget är egentligen inte tillräkligt stort. Tidigare har Glasögonmagasinet försvunnit för att det inte räckte till.

Den näst nyaste glasögonbutiken i staden är Specsavers och där är man inte oroliga även om de håller med om att fem butiker är lite mycket.

– Teoretiskt blir det svårare med fler butiker, men det har alltid gått bättre för oss än förväntat, säger delägaren Baker Alaqqad.

För att stå ut i konkurrensen har butikerna satsat på väl prövade kort som låga priser och god service. Men även kvalité har blivit något som går före lägsta pris.

– Vi lockar med lite dyrare och exklusiva bågar. Kunderna har svårt att se skillnad i kvalitén så vi förklarar varför man ibland behöver det lite dyrare, säger Gustav Tillgren.

– Det är viktigt att kunden frågar mycket i jakten på en bra optiker, säger Torbjörn Christensen på Forsbergs optik.

Karin Ohlsson
Lisa Kron
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons