TT-Line ersätter bilskada
- Det är en orimligt läge. En moment 22-situation, säger Bill Jubner. Det var i höstas som han reste med TT-Lines katamaran Delphin. Framme i Trelleborg upptäckte han att bilen vänstra front och dörr var intryckt. - Bilen var tvärställd och hade kastats in i en stolpe. Den var inte fastsurrad som den borde, är Bill Jubners förklaring till händelsen. Istället för att köra av bilen, som bildäckets färjepersonal krävde, gick han till styrmannen som gjorde en besiktning av bilen. Han fick förklaringen att färjans huvudmotor hade stannat under resan och att katamaranen hade gått i ytläge. Det gjorde att fartyget började rulla kraftigt och att det kunde orsakat olyckan. Men när Bill Jubner krävde ersättning av TT-Line för skadan blev det konflikt. Rederiet menade att han inte följt föreskrifterna om att dra åt handbromsen eller lägga i växeln på bilen under resan. Alternativt att han orsakat skadan själv när han körde av färjan. - Jag kom inte ens in genom dörren på bilen, säger Bill Jubner. - När vi inte kom fram till någon överenskommelse rekommenderade vi honom att gå till Allmänna reklamationsnämnden, säger Björn Boklund, vd på TT-Line. Där fick Bill Jubner rätt och TT-Line betalade ut en ersättning på 7000 kronor, med avdrag för självrisk på 1700 kronor. Motiveringen från Allmänna reklamationsnämnden var att "TT-Line inte har visat att skadan inte har orsakats genom fel eller försummelse av rederiet eller någon som det svarar för". - Vi följer Allmänna reklamationsnämndens beslut. Så ska det fungera i konsumentfrågor. Ärendet är nu avslutat för oss, säger Björn Boklund. Han säger också att några liknande olycksfall inte inträffat tidigare. Bill Jubner fick även problem med att få ut pengarna från sitt försäkringsbolag när inga vittnen fanns till händelsen. - Ifall en besiktningsman inte kan se hur en olycka gått till måste försäkringstagaren på annat sätt styrka hur skadan gått till, säger Tor Adell på Länsförsäkringar. Eftersom Bill Jubner ofta reser i arbetet har han nu tagit initiativ till en egen lösning som skydd mot liknande situationer i framtiden. - Jag har tagit fram ett besiktningsformulär som vi som reser kan fylla i åt varandra innan färjans avgång. Det har fått mycket positiv uppmärksamhet bland bilisterna. Men han menar att det egentligen är försäkringsbolagens sak att lösa problemet. - Rederierna ska inte kunna hävda att de är oskyldiga i sådana här fall. Text: Kristofer Naess