Trelleborgsfärjorna fraktar radioaktivt gods
Hittills i år har Stena Line genomfört sex transporter med uranhexaflourid, även kallat hex. Det kunde tidningen Filter avslöja i sitt senaste nummer.
Hex är ett radioaktivt ämne som anses mycket farligt. På MS Skåne och FS Mecklenburg-Vorpommern mellan Trelleborg och Rostock fraktas ämnet tillsammans med passagerare, utan att de blir informerade.
– Det är inte hemligt. Om passagerare frågar så berättar vi. Men det är svårt att veta hur man ska informera om frakten i förväg, säger Jesper Waltersson, informationschef på Stena Line.
Andra skäl
Enligt Strålskyddsmyndigheten finns det ett annat skäl till att rederier ogärna vill informera om hex. Uranet kan vara åtråvärt för stater som vill tillverka kärnvapen och därför finns det en risk för stöldförsök.
– Precis som banker ogärna vill skylta stort med värdetransporter vill rederierna hålla låg profil, säger Helmuth Zika, transportinspektör på Strålskyddsmyndigheten.
Jesper Waltersson anser att stöldrisken är liten:
– Bildäcket är alltid låst och vi har personal som har koll på att ingen tar sig in där. Men det är klart att man inte gärna vill ange tid och plats för frakten.
Trelleborgs hamn får information om att gods av klass 7, vilket betyder radioaktivt material, kommer med en viss färja. Men mer än så får man inte reda på.
– Det är i enlighet med Transportstyrelsens bestämmelser. Färjan är i hamnen under så kort tid att risken för att något skulle hända är liten, säger Jim Leveau, säkerhetsansvarig på Trelleborgs hamn.
Vad har hamnen för beredskap inför en olycka?
– När det gäller radioaktivt ämne är det utrymning som gäller. Vi ser till att våra larmvägar fungerar. Sanering ligger inte på oss, säger han.
Han tycker inte att passagerarna behöver bli informerade om att de reser med radioaktivt gods.
– Då finns risken att man skrämmer upp passagerarna i onödan. Radioaktiva ämnen gör ju folk oroliga. Men jag som känner till hanteringen tycker inte att det är farligt.
Hex läggs i tjocka stålbehållare som tål fall från höga höjder och bränder utan att förstöras. Fartyget som fraktar det måste vara minst hundra meter långt och lastbilen ska parkeras längst fram eller bak på färjan.
Internationella sjöfartsregler gäller under färd med klass 7-gods.
– De reglerna är hårda och vi har regelbundna övningar, både mindre och stora, för att hålla hög säkerhet. All personal är brandutbildad, säger Jesper Waltersson.
Kent Naterman, räddningschef i Trelleborg, har nyligen fått reda på att radioaktivt gods fraktas av Stena Line, detta trots att det pågått ända sedan rederiet tog över linjen Trelleborg-Rostock 2012. Någon särskild beredskap finns inte på grund av detta.
– Vi gör övningar för riskerna kring de sorts farligt gods som är vanligast. Men om detta är extremt farligt borde vi kanske träna på hex också, säger han.
Anser du att räddningstjänsten borde få information om när radioaktivt gods fraktas till Trelleborg?
– Det kanske vi borde. Men det finns inga skyldigheter att informera oss, säger han.
Andra rederier har en policy att inte frakta radioaktivt gods. TT-line har till exempel bestämt att inte göra det.
– Det finns olika anledningar till det. Man måste till exempel söka särskilt certifikat för att få frakta gods i klass 7, säger Eva Jönsson, pressansvarig på TT-line.