Trelleborgsbanan byter slutstation – förhoppningen är mindre tågstrul
I snart nio år har pågatågen rullat mellan Trelleborg och Helsingborg. Trelleborgsbanan är en populär linje för pendlare och har fått stor betydelse för Trelleborg. Numera går det lätt att jobba i Malmö och bo i Trelleborg utan att behöva köra bil varje dag. Det går lättare att plugga i Lund och bo kvar i hemstaden efter studenten.
Men tåget har också inneburit en hel del problem med inställda tåg och förseningar.
Som TA tidigare har skrivit har mer än vart tionde pågatåg som gått mellan Malmö och Trelleborg varit försenade under 2024. Orsakerna är enligt Skånetrafiken störningar i infrastrukturen som till exempel personer på spåren eller signalfel.
”Trafikverket har till exempel bekymmer med elanläggningen i Helsingborgsområdet och det sprider sig till Trelleborg. Det kan bli bättre i och med denna förändring.”Mats Ohlsson, senior verksamhetsutvecklare på Skånetrafiken
I december kan en förändring göra att problemen blir färre. Under alla år har Helsingborg varit slutstation för Trelleborgsbanan. Men nu ska det bli ändring på det. Det har med Svedalas station att göra.
– I december kommer Svedala järnvägsstation vara ombyggd. I samband med det har vi och Trafikverket sett att man måste förändra hur vi kör tågen i Skåne. Det har att göra med kanalerna i Citytunneln. Tågen som går mellan Ystad och Malmö måste komma in i de kanalerna som Trelleborgstågen kör på i dag. Detta innebär förändringar, säger Mats Ohlsson som är senior verksamhetsutvecklare på Skånetrafiken.
Detta innebär att Ystadsbanan kommer att få slutstation Helsingborg i fortsättningen. Och Trelleborgsbanan kommer i sin tur sluta i Höör eller Kristianstad.
– Det innebär att tågen byter plats och tidtabellerna kommer att förflyttas ungefär en kvart.
Även bussarna i Trelleborg kommer att få nya tidtabeller för att vara i synk med tågen. Alla tider kommer att spikas under hösten.
Denna förändring kan vara gynnsam för Trelleborgsbanan eftersom de problem som ger förseningar i dag bland annat har med Helsingborg att göra.
– Trafikverket har till exempel bekymmer med elanläggningen i Helsingborgsområdet och det sprider sig till Trelleborg. Det kan bli bättre i och med denna förändring. Men rent generellt är den skånska infrastrukturen hårt ansatt i dag. Vi har fått igång ett bra samarbete med Trafikverkets underhållsavdelning och har en gemensam bild över problemen. Det gör att vi kan åtgärda dem effektivt.
En annan förändring som tillkommer i och med de nya tidtabellerna i december rör expresståget som går från Trelleborg varje morgon och från Malmö på eftermiddagen. 19 minuter tar det mellan städerna. Skånetrafiken har sett att expresståget är populärt bland pendlare och därför läggs ytterligare avgångar in, en på morgonen och en på eftermiddagen.
– Vilka tider de kommer att avgå är inte klart än, säger Mats Ohlsson.
Längre fram i tiden finns en spännande idé: i framtiden ska man kunna ta tåget från Trelleborg mot Köpenhamn, utan byte i Hyllie. Om Skånetrafiken ser att det finns ett intresse för detta hos tillräckligt många resenärer kan det bli verklighet.
– Men det beror på hur Trelleborg utvecklas och om underlaget växer. I nuläget ser vi att Trelleborg växer. Det satsas mycket på Trelleborgsbanan. Den är superviktig, säger han.
Trelleborgsbanan
Trelleborgsbanan invigdes i december 2015. Under första året gjordes 1,5 miljoner resor på banan.
Men det dröjde inte länge innan förseningar och haveri störde pendlingstrafiken och politiker i Trelleborg har under många år försöka lobba för ett dubbelspår, vilket ännu inte planeras.
2020 startade Skånetrafiken express, en direktlinje mellan Trelleborg och Malmö vilket möjliggör en kortare resa: 16 minuter. Detta tåg blev snabbt populärt.