Trelleborgs skolor rasar i ranking
Trelleborgs kommun har backat i Lärarförbundets ranking över bästa skolkommuner i landet. I år hamnar kommunen på plats 217 av landets totalt 290 kommuner. Det är en försämring från plats 176 i fjor och plats 152 år 2008.
– Det känns inte bra, men inte heller helt oväntat. Under flera år har vi legat lågt vad gäller resurser till utbildning och då blir resultaten också dåliga, säger Maria Rönn, ordförande i det lokala lärarförbundet.
Varje år utser Lärarförbundet Sveriges bästa skolkommuner. Kommunerna rankas då efter ett antal olika kriterier. Sämst går det för Trelleborgs kommun i kategorier som rör elevernas betyg. Maria Rönn menar att resurserna är den springande punkten och att alla kan bli bästa skolkommun - förutsatt att kommunen är beredd att satsa. En bra skola kostar pengar.
– Kommunen måste våga tänka långsiktigt. På sikt får skolan konsekvenser för hela samhället. Som det ser ut nu går det inte att välja att satsa på grundskola, gymnasium eller förskola. Det behövs en ordentlig samlad satsning på hela skolväsendet i kommunen.
Men kommunalråd Ulf Bingsgård (M) menar att resursbrist inte är främsta orsaken till Trelleborgs nedgång i listan över landets bästa skolkommuner.
– Vi har stoppat in pengar utan att se att betygen har förbättrats nämnvärt. Skolan arbetssätt måste ses över, stundtals läggs det för mycket tid på det administrativa och för lite på själva undervisningen, säger han.
Skolnämndens ordförande Bengt Gunnarsson (M) tycker att kommunen inte tillräckligt har prioriterat skolan. Däremot menar han att insatser har gjorts för att förbättra.
– Betygen var katastrof i höstas. Därefter har skolorna jobbat stenhårt för att förbättra och vi har sett ett trendbrott under året, säger han.
Det lokala lärarförbundet menar att elevgruppernas storlek måste minska och lärartätheten öka. De pedagogiska behoven måste styra mer än plånboken.
– Det blir komiskt när politikerna i kommunfullmäktige sparar något mindre än vad de tänkt och sedan kallar det en satsning. En satsning är när man skjuter till pengar, säger Maria Rönn.
Sedan fem år tillbaka satsar Trelleborgs kommun på visionen Spjutspetsskolan där målet är att kommunen ska vara ett föredöme för skolväsendet i Sverige. Hur tycker du det rimmar med Lärarförbundets ranking?
– Intentionen med Spjutspetsskolan är bra, men man kan inte bara förändra i strukturer utan att skjuta till pengar. Arbetsbördan för lärarna har blivit större och resurser måste till för att de ska kunna sköta sitt kärnuppdrag: att lära eleverna. Skolan måste ständigt utvecklas. Visionen måste utvärderas för att ta med sig det bra och överge det sämre, säger Maria Rönn.