Trelleborgs hamn på väg att bli storhamn
Enligt senaste numret av tidningen Från riskdag och departement kan den transportpolitiska propositionen i maj innebära att Sverige får en nationell strategi för hamnarna.
Bland annat skulle det innebära att ett antal hamnar pekas ut som fullservicehamnar, som staten är beredd att satsa extra på när det gäller infrastruktur som vägar och järnvägar.
– Vi känner redan att marknaden har satsat på vår hamn, säger Leif Borgemark, vd i Trelleborgs hamn. Det bör väl politikerna också göra då.
Enligt senaste numret av Från riksdag och departement gäller det att peka ut cirka sju hamnar i Sverige som redan har strategiska fördelar i form av väg- och järnvägsanslutningar av god kvalitet. De hamnarna ska bli de svenska stationerna för det som kallas havets motorvägar, ett sätt att hantera de allt större mängderna gods som fraktas på Östersjön.
"Till dessa hamnar kan utan vidare räknas de i Göteborg, Norrköping, Oxelösund och Stockholm skriver tidningen.
Trelleborgs hamn finns alltså inte med på den listan, trots att hamnen är den näst största godshamnen i Sverige efter Göteborg.
Enligt en källa som tidningen talat med blir det en smärtsam process för de kommuner vars hamnar inte kommer med på listan. Koncentrationen till vissa hamnar kan få konsekvensen att de hamnar som inte kommer med på listan får släppa ifrån sig gods till fullservicehamnarna.
– Marknaden har ju redan pekat ut Trelleborgs hamn som en av de viktigaste, säger Leif Borgemark. Vi hyser inga tvivel på att Trelleborgs hamn blir en av dem som pekas ut som storhamn även av politikerna.
Ett annat förslag som kan dyka upp i samband med propositionen i maj är ett förslag om kilometerskatt för tung lastbilstrafik.
Lasse Bryggare
0410-545 71
lasse.bryggare@allehandasyd.se