Trelleborgs hamn centrum för logistik
På ett och ett halvt år ökade golvytan från omkring 2000 kvadratmeter till 14000. Logistikcentrum är en del i det som kallas ett intermodalt transportsystem, att en last från till exempel en stad i Tyskland kan ha många mottagare i Sverige. I Trelleborg lastas det om så att allt som ska till en mottagare lastas på en bil eller i en järnvägsvagn i stället för att den första bilen ska köra omkring i Sverige. Det skulle bli både dyrare och sämre för miljön.
Utifrån ser det ut som vilken lagerbyggnad som helst. Men portarna till järnvägsvagnar och till långtradare avslöjar vad som finns inne. – En del är uppvärmd, berättar Patrik Rilvik som är ansvarig på logistikcentrum. Den delen är på 10000 kvadratmeter och där håller vi minst 16 grader året om.
I början av veckan kommer godset till Logistikcentrum och i slutet av veckan är det mesta ute igen. Två järnvägsspår leder in i byggnaden. I den varma delen ryms sex vagnar som vardera lastar 60 ton. Där kan de lastas eller lossas. I den kalla delen får ytterligare fyra vagnar plats. Tillsammans kan de ha en last på 600 ton som lossas eller lastas.
Lastbilar kan backa till vid åtta portar, fyra av dem tål ett axeltryck på nio ton medan de andra bara klarar lättare vikter.
Mycket papper som ska gå på export lastas om i Trelleborg. Varje rulle har en diameter på 1,8 meter och väger upp till 1100 kilo. Papper ställer också speciella krav på städningen. En sten under en pappersrulle på ett drygt ton kan leda till att mycket papper måste skäras bort och kasseras. – Även de svarta gummimärkena från trucken kan sabotera en pappersrulle, säger Patrik Rilvik. Det färgar av sig på papperet. Så snart en yta är tom så städas den. Vi städar alla lediga ytor varje dag.
I ett rum bredvid står skurmaskinen på laddning.
Papperet förvaras huvudsakligen i den varma delen, tillsammans med bland annat golv från Pergo. I den kalla delen, som är på 3600 kvadratmeter lastas till exempel virke och stål om.
– Nästa vecka ska vi få mycket stål till Rukki i Anderslöv, säger Patrik Rilvik.
Utanför byggnaden finns järnvägsspår för speciallaster och det är bara 50 meter till kajen.
– Här på spåret tar vi in allt som kräver stora maskiner, säger Patrik Rilvik. Vi har lyft motorer på 80 ton här.
Över kaj lastas till exempel FMT: s gångbroar ut, liksom mycket spannmål för export medan gödning importeras.
– Vi planerade väldigt noggrant så vi har inte haft några inkörningsproblem sedan vi startade i augusti, säger Patrik Rilvik.
Christer Hansson
0410-545 42
christer.hansson@allehandasyd.se