Trelleborgs energibolag tar för mycket betalt

Trelleborgs energibolag TEFAB har under de senaste tre åren tagit för mycket betalt av sina kunder. D
Trelleborg • Publicerad 19 augusti 2002

en felaktiga faktureringen berör privatkunder som har eller har haft ett så kallat nätavtal med låg- och högtaxa. Per-Olof Nilsson, energichef på TEFAB säger att det visserligen inte handlar om några stora pengar, men att alla som känner att de har betalat för mycket är välkomna att höra av sig så att felet kan rättas till. - Vi har nyligen gjort en genomgång av felaktiga betalningar, men alla har inte hunnit regleras. Där vi har gjort fel kommer vi givetvis att rätta till det, säger Per-Olof Nilsson. Orsaken till problemet ligger i skrivningen av avtalet som säger att lågtaxa beräknas under helgdagar medan det debiteras högtaxa måndag till fredag. De felaktiga faktureringar gjordes för de helgdagar som inföll måndag till fredag under år 2000 och fram tills i år. Felet uppmärksammades sedan en av TEFABs kunder vände sig till bolaget med krav på återbetalning. I de fall där en överdebitering konstaterats regleras det på nästa elräkning. - Beroende på hur stor hushållets elförbrukning är handlar det om mellan 30 och 60 kronor för hela treårsperioden som kunden kan få tillbaka, säger Per-Olof Nilsson. Det finns omkring fyrahundra privatkunder med ett nätavtal i Trelleborg.

Mattias Pehrsson mattias.pehrsson@allehandasyd.se
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.