Annons

Trelleborgen går ner på sparlåga

Utställningen är nerpackad. Kaféet gapar tomt. Den första vintersäsongen som Trelleborgens nya entréhus håller öppet väljer man att gå ner på sparlåga.
Trelleborg • Publicerad 9 november 2007
Utställningen som invigdes i maj i det nya entréhuset har packats ner. Nu ska museets personal hjälpa till att presentera föremålen på ett mer lockande sätt. I januari hoppas borgfrun Ylva Kristina Ekelund att man kan öppna igen och börja ta entré. BILD: LOUISE VOLL ERCOLINO
Utställningen som invigdes i maj i det nya entréhuset har packats ner. Nu ska museets personal hjälpa till att presentera föremålen på ett mer lockande sätt. I januari hoppas borgfrun Ylva Kristina Ekelund att man kan öppna igen och börja ta entré. BILD: LOUISE VOLL ERCOLINOFoto: 

- Vi stängde utställningen i måndags och planerar att öppna den igen i januari. Anledningen är att vi inte var nöjda med den första versionen. Men nu ska vi ta hjälp av museets personal och göra en bättre utställning, säger borgfrun Ylva Kristina Ekelund.

Under de närmaste månaderna kommer trelleborgarna att kunna handla i shopen i entréhuset, men inte så mycket mer.

Annons

- Vi tar naturligtvis ingen entré under den här tiden, säger Ylva Kristina Ekelund.

För att Trelleborgen ska bli den turistmagnet som kulturnämnden har för avsikt att den ska vara måste det enligt Ylva Kristina Ekelund till mer personal och en rejäl marknadsföringsbudget.

- Vi måste ha någon som underhåller borgen, annars kommer den att förfalla. Dessutom krävs det en ordentlig plan och en rejäl budget för marknadsföring om vi ska kunna nå ut. Visst kan vi själva göra en tafflig broschyr, men vill man något måste vi kunna ha råd att anlita proffs till det, säger Ylva Kristina Ekelund.

Anna Ramsby från Systrar och Bönor, som i somras drev kaféet på Trelleborgen, håller med.

- Det är viktigt att de verkligen tar itu med marknadsföringen av borgen. Det betyder allt.

Att kaféet är stängt under vintern är ingen slump.

- Det har aldrig varit vår ambition att ha året-runt-öppet på borgen. Det finns ingen ekonomi i det. Men vi håller öppet vid bokningar och större arrangemang som den kommande Ljusfesten en helg i december.

Det återstår att se hur mycket som satsas på marknadsföring.

- Vi ser Trelleborgen främst som en turistattraktion. Därför hoppas vi att Turistbyrån och utvecklingsbolaget ska kunna marknadsföra den. Inom vår förvaltning har vi inte den kompetensen och dessutom väldigt knappa resurser, säger kulturchefen Jörgen Flink.

På frågan varför borgen inte marknadsförts mer redan i år när man haft premiär kan han bara beklaga.

Annons

- Det har väl brustit i kommunikationen och jag hoppas vi kan förbättra samarbetet.

I nästa års budget har driftbudgeten för Trelleborgen ökat från 3 miljoner till 3,6 miljoner. Enligt kulturchefen Jörgen Flink beror de ökade kostnaderna mest på hyran för entréhuset till fastighetsförvaltningen och att den nya utemiljön med en damm är dyr i drift.

- När det gäller personalstyrkan vill jag inte kommentera det ännu. Vi håller på att se över hela förvaltningens personalbehov och hur vi kan samarbeta mer inom förvaltningen.

Jörgen Flink menar att det ska finnas utrymme för arrangemang i budgeten framöver, även vintertid.

- Men vi håller främst öppet för pedagogisk verksamhet den delen av året.

Han menar också att kaféet på sikt ska ha öppet även vintertid.

- Vi får ta en diskussion med entreprenören om det.

Louise Voll Ercolino

0410-545 41

louise.voll.ercolino@trelleborgsallehanda.se

SAXO
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons