Annons

Trelleborgare på däck när Sverige tar över EU-styrka

När HMS Carlskrona tar över ledningen för EU-styrkan i Adenviken utanför Somalia står Jimmy Törnqvist från Trelleborg på däck. Han oroar sig mer för det tuffa arbetsschemat än för de somaliska piraterna.
Trelleborg • Publicerad 9 mars 2010
Foto: 
Jimmy Törnqvist har två uppgifter ombord på HMS Carlskrona. Han är signalmatros, med ansvar för utkik, däcksarbete och att bemanna rodret. Och så är han chef för skeppsbåten, som sätts ut till exempel om någon ramlar i vattnet.
Jimmy Törnqvist har två uppgifter ombord på HMS Carlskrona. Han är signalmatros, med ansvar för utkik, däcksarbete och att bemanna rodret. Och så är han chef för skeppsbåten, som sätts ut till exempel om någon ramlar i vattnet.Foto: 
Jimmy Törnqvist har två uppgifter ombord på HMS Carlskrona. Han är signalmatros, med ansvar för utkik, däcksarbete och att bemanna rodret. Och så är han chef för skeppsbåten, som sätts ut till exempel om någon ramlar i vattnet.
Jimmy Törnqvist har två uppgifter ombord på HMS Carlskrona. Han är signalmatros, med ansvar för utkik, däcksarbete och att bemanna rodret. Och så är han chef för skeppsbåten, som sätts ut till exempel om någon ramlar i vattnet.Foto: 
Jimmy Törnqvist har två uppgifter ombord på HMS Carlskrona. Han är signalmatros, med ansvar för utkik, däcksarbete och att bemanna rodret. Och så är han chef för skeppsbåten, som sätts ut till exempel om någon ramlar i vattnet.
Jimmy Törnqvist har två uppgifter ombord på HMS Carlskrona. Han är signalmatros, med ansvar för utkik, däcksarbete och att bemanna rodret. Och så är han chef för skeppsbåten, som sätts ut till exempel om någon ramlar i vattnet.Foto: 
Det gäller att ha packningen i ordning. Jimmy Törnqvist ska vara ute på uppdrag i nio månader.
Det gäller att ha packningen i ordning. Jimmy Törnqvist ska vara ute på uppdrag i nio månader.Foto: 
Jimmy Törnqvist har två uppgifter ombord på HMS Carlskrona. Han är signalmatros, med ansvar för utkik, däcksarbete och att bemanna rodret. Och så är han chef för skeppsbåten, som sätts ut till exempel om någon ramlar i vattnet.
Jimmy Törnqvist har två uppgifter ombord på HMS Carlskrona. Han är signalmatros, med ansvar för utkik, däcksarbete och att bemanna rodret. Och så är han chef för skeppsbåten, som sätts ut till exempel om någon ramlar i vattnet.Foto: 

TRELLEBORG. Från april till december ska HMS Carlskrona patrullera vattnen utanför Somalias kust, när Sverige tar över ledningen för EU:s Eunavfor-styrka. För Sjöman Törnqvist, Jimmy i förnamn, innebär det jobb i fyratimmarspass dygnet runt, tolv dagar i sträck. Tre dagar i hamn, sedan ut igen.

Han har börjat få lite ångest inför avfärden på lördag. Det är en lång tid att vara borta från vänner och familj, och en ny upplevelse. Det här är hans första uppdrag utomlands, eller mission, som Jimmy säger.

Annons

– Men det är ändå positivt. Det är en stor besättning och alla går bra ihop. Jag har många kompisar ombord.

Jimmy Törnqvist gjorde lumpen efter gymnasiet och hade jättekul: det var en ny värld. Han kommer inte från en militärfamilj, men har en kusin vars man är officer i Karlskrona. Det gav Jimmy inspiration att fortsätta inom marinen efter lumpen, och söka till uppdraget i Adenviken.

– Det kändes rätt att göra det. Det är en viktig uppgift att se till att det funkar där nere, säger han.

Jimmys uppgifter ombord på HMS Carlskrona är att bland annat att stå utkik och bemanna rodret. Han har också ansvar för en skeppsbåt, som sätts i vattnet till exempel om någon faller över bord.

De somaliska piraterna har blivit ökända, liksom den instabila politiska situationen i landet. Men Jimmy oroar sig inte för säkerheten under uppdraget.

– Det är nog ingen risk att piraterna angriper ett skepp på 105 meter med sina små båtar, säger han.

Då är det värre med värmen – upp till 55 grader kan det bli utanför den östafrikanska kusten, inte långt från ekvatorn.

– Det roliga är att vi började förbereda oss för uppdraget i januari utanför Karlskrona. Vi har tränat i snö och is och nu ska vi ner till värmen.

Arbetsbördan blir också tuff, med oregelbundna sovtider och arbetsuppgifter som kräver stort fokus.

– Mentalt kan det nog bli jobbigt. Man kanske har dåliga dagar men man måste ändå hålla humöret uppe. Det är viktigt att allt klaffar så det får inte bli osämja i besättningen.

Annons

Efter de nio månaderna på sjön vet Jimmy inte vad som händer i livet. Han funderar på officersutbildningen.

– Det är en bra karriär, men det beror lite på hur jag trivs nu. Jag är fortfarande inne på annat också, som att bli byggingenjör eller arkitekt.

Martin Strandberg
David Hylander
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons