Annons

Trelleborg blir länk i ny godskorridor

Nytt avtal kan medföra ökad godstrafik för hamnen och rederierna.
Trelleborg • Publicerad 13 augusti 2002

Det ska bli enklare att köra godståg genom Europa. Genom ett enda telefonsamtal kommer man att kunna skicka godståg från Skandinavien ned till Italiens sydspets, via tågfärjorna i Trelleborg. - För Trelleborgs del kommer detta att innebära mer trafik genom hamnen och en utökad volym för rederiet, sammanfattar Banverkets marknadschef Lars-Åke Josefsson. I förra veckan undertecknades ett avtal som öppnar en direktväg för godstågen, där färjeförbindelsen mellan Trelleborg och Rostock/Sassnitz är en viktig länk. Avtalet skrivs mellan rederiet Scandlines och Banverket samt dess tyska motsvarighet DB Netz AG. Färjorna inlemmas i godskorridorsystemet "North-South Freight Freeways". - På det här viset kan vi erbjuda en bättre service. I princip kan du köra från Narvik i norr till Brindisi i Italien, säger Lars-Åke Josefsson. Sedan mitten av nittiotalet har det skapats samarbeten mellan olika nationella banverk, så kallade godskorridorer i Europa, korridorer som löper både i nord-sydlig riktning och i öst-västlig. Samarbetet med särskilda godskorridorer innebär att man bara behöver vända sig till en part i sitt eget land för att få köra genom alla länder. Det är en nödvändig förbättring. Godstrafiken ökar stadigt, enligt Lars-Åke Josefsson men det är transporter på väg som växer snabbast. - Järnvägen har förlorat marknadsandelar, vi måste bli bättre. Vi kommer aktivt att marknadsföra dessa korridorer och räknar med en ökning av godstrafiken, säger Lars-Åke Josefsson. Systemet med korridorer innebär snabbare transporter. Lars-Åke Josefsson uppskattar medelhastigheten hos vanliga transporter till 18 kilometer i timmen medan de nya gränsöverskridande transporterna kommer upp i 60 kilometer i timmen. Det man slipper är bland annat problemen vid gränsövergångarna där transporterna annars ofta blir stående. Trelleborgs hamn ser positivt på det nya avtalet. - Det här är utomordentligt bra. Vi hoppas kunna vara ett intressant alternativ till bron vad gäller transporter till kontinenten nu när vi har fått status som freeway, säger Leif Borgemark, vd för Trelleborgs hamn, som hoppas att kunna vända den nedåtgående trenden med minskade transporter genom hamnen.

Martin Falkenby martin.falkenby@allehandasyd.se
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons