Trelleborg–Berlin kan bli verklighet i sommar
Veolias tåg går från Malmö till Berlin över en natt. På vägen stannar det i Trelleborgs hamn för att rulla på färjan som tar det över havet. Där skulle Sten Truedsson vilja hoppa ombord när han åker till den tyska huvudstaden i vår. Men det går inte – han måste sätta sig på bussen till Malmö och ta tåget därifrån istället.
– Jag kan inte vara ensam om det här. Det måste finnas fler i Trelleborg som vill åka till Berlin, säger han.
När han frågar Veolia om råd skyller de på Stena Line. Och Stena Line hänvisar tillbaka till tågbolaget.
– Det är ingen service. Jag måste sammanlagt åka sju mil extra fram och tillbaka till Malmö. Dessutom kostar bussbiljetterna pengar, säger Sten Truedsson.
Marco Andersson, marknadschef för fjärrtågstrafiken på Veolia, säger att företaget har diskuterat att låta passagerare stiga på i Trelleborg. Men efterfrågan har varit liten och därför har de inte gått vidare med förslaget.
– Vi har inga rutiner för hur det skulle gå till, därför kan vi inte tillåta det i nuläget. Men det är inte helt omöjligt att ordna, säger han.
Det som ska till innan trelleborgarnas resväg kortas är praktiska saker. Veolia och Stena Line måste bestämma vem som ska ta emot biljetter, var passagerarna ska gå ombord och se till att alla regler för säkerheten i hamnen följs.
Även vårens resa till Berlin kommer nog gå via Malmö för Sten Truedsson.
– Vi kan absolut ta upp frågan och kika på det igen. Realistiskt kan det bli aktuellt först till avgångarna under högsommaren, säger Marco Andersson på Veolia.