Trelleborg basket sökte bidrag för medlemmar som inte finns
Under de senaste sex åren har Trelleborg basket fått närmare 400 000 kronor i verksamhetsbidrag från kommunen. Vid en slumpvis granskning av kultur- och fritidsförvaltningen visade det sig att de vid ett tillfälle sökte bidrag för 26 ungdomar som inte var medlemmar i föreningen. Förvaltningen menade att ansökan innehöll ”betydande fel och brister”.
Trelleborg • Publicerad 20 oktober 2022 • Uppdaterad 1 april 2023

Varje år ansöker runt 75 föreningar i Trelleborg om verksamhetsbidrag från kommunen. Trelleborg basket är en av dessa.

Sedan 2017 har basketföreningen fått sammanlagt 392 575 kronor från kommunen för att de bedriver verksamhet för ungdomar. Ett av de krav som Trelleborgs kommun ställer på föreningar som ska få bidrag är att de har årsmöten där revisionsberättelser godkänns. Men Trelleborgs Allehandas granskning av Trelleborg basket har bland annat visat att handlingar som de redovisat för kommunen är påhittade och falskt signerade. TA avslöjade under onsdagen dessutom att Trelleborg basket vid minst två tillfällen skrivit ihop protokoll för årsmöten som aldrig ägt rum.

Annons

Redan våren 2020 blev Trelleborg basket slumpvis utvalda för en granskning av det verksamhetsbidrag som föreningen ansökt om för hösten 2019. Enligt förvaltningens granskningsrapport har man i ansökan uppgett 85 deltagare vid totalt 3928 deltagartillfällen.

Men när förvaltningen detaljgranskade närvarokort och medlemsförteckningen hittade man flera felaktigheter:

• 26 deltagare finns inte i medlemsmatrikeln.

• 11 sammankomster uppnår inte närvarokravet på minst tre bidragsberättigade deltagare.

• Antalet deltagare är felaktigt summerad.

Förvaltningen gör bedömningen att ”föreningens ansökan innehåller betydande fel och brister”.

När granskningen är klar justeras deltagarna till 69 vid 3875 deltagartillfällen och föreningen får ett lägre bidrag.

Resultatet av granskningen skickar förvaltningen hem till Thomas ”Basketmannen” Nilsson, trots att han på pappret inte har någon officiell roll i föreningen.

– Denna har jag sett. Denna var inte bra, och det pratade jag med förvaltningen om också, säger han.

Föreningen uppmanas att inför framtida ansökningar gå igenom nämndens bidragsregler, att upprätta rutiner för inskrivning av medlemmar och skapa rutiner för närvarorapportering. Vidtagna åtgärder ska återrapporteras.

”Till syvende och sist när det ska tas ett beslut om konsekvenserna är det kultur- och fritidsnämnden som kommer att författa det beslutet.”
Martin Wedin Hansson, enhetschef på fritidsenheten

Men än så länge har kommunen inte gjort någon uppföljning av Trelleborgs basket.

– Man fattade beslut i coronagruppen om att inte begära in dokumentation under pandemin. Då har vi inte heller kunnat följa upp granskningarna, säger Martin Wedin Hansson, kanslichef på fritidsenheten.

Det är först nu, i samband med att föreningen ansökt om verksamhetsstöd för vårterminen i år, som förvaltningen ska återuppta granskningen av föreningen.

– Vi kommer gå igenom det vi anmärkte på 2019 och de punkterna som finns i granskningsrapporten och naturligtvis granska på nytt hur det ser ut, säger Martin Wedin Hansson.

Här saknas innehåll

I ansökan för vårens verksamhetsstöd har föreningen uppgett att man haft 167 deltagare med sammanlagt 4587 deltagartillfällen. Men skillnaden mellan antalet medlemmar som finns i kommunens föreningsregister är nu ännu större än förra gången. Enligt kommunen har Trelleborg basket 105 betalande medlemmar.

– Det har vi också observerat och det kommer bli en del av uppföljningen, säger Martin Wedin Hansson.

Han påpekar att föreningen ännu inte fått några pengar utifrån den senaste ansökan. Han säger också att det som framkommit av Trelleborgs Allehandas avslöjande nu gör att förvaltningen kommer att granska föreningen ytterligare.

– Så det bidraget kommer inte delas ut förrän den granskningen är avslutad.

Om missbruk eller felaktiga uppgifter förekommer kan förvaltningen stänga av föreningen och kräva tillbaka de ekonomiska bidragen.

– Till syvende och sist när det ska tas ett beslut om konsekvenserna är det kultur- och fritidsnämnden som kommer att författa det beslutet, avslutar Martin Wedin Hansson.

Fakta

Föreningsbidrag

Trelleborgs kommun ger föreningar som bedriver verksamhet i kommunen möjlighet att söka föreningsbidrag från kultur- och fritidsnämnden.

Följande krav ställs på en förening som berättigas föreningsbidrag från kommunen:

– Föreningen ska ha sitt säte i Trelleborg och bedriva verksamhet inom kommunen.

– Föreningen bör, om det är möjligt, vara anslutna till en riksorganisation.

– Föreningen ska vara uppbyggd enligt demokratiska principer.

– Föreningen ska ha ett godkänt organisationsnummer från skatteverket.

– Föreningen ska ha ett eget bank- eller postgirokonto.

– Föreningen får inte vara en vän- eller paraplyorganisation.

– Föreningen ska hålla årsmöte där verksamhets-, kass-, och revisionsberättelser godkänts.

– Föreningen ska minst tio matrikelförda medlemmar som ska betala en medlemsavgift på minst femtio kronor.

– Föreningens verksamhet ska bedrivas under större delen av året.

För att få söka verksamhetsbidrag för ungdomar krävs det att föreningen har minst tre medlemmar som är mellan 4 och 20 år.

Antalet deltagare måste redovisas i ansökan, likaså antalet ledarledda aktiviteter som genomförs.

Kultur- och fritidsförvaltningen granskar föreningar, ibland slumpmässigt, för att se till att saker och ting går rätt till.

Om missbruk eller felaktiga uppgifter förekommer kan förvaltningen stänga av föreningen och kräva tillbaka de ekonomiska bidragen.

Källa: Trelleborgs kommun

Jenny IsakssonSkicka e-post
André SpångSkicka e-post
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.