Annons

Trelleborg är på banan

Inte förrän vintern 2015 rullar pågatågen till Trelleborg. Men redan nu är byggandet av Trelleborgsbanan igång.
Trelleborg • Publicerad 29 juni 2011
Foto: Tom Wall

Arbetet började i Lockarp där Öresundsbanan mellan Köpenhamn och Malmö kopplas ihop för att dela sig mot Ystad och Trelleborg. Här byggs dubbelspår vid Lockarp för att möjliggöra tågmöten och under de senaste veckorna har växlarna som ska leda tågen söder ut mot bland annat Trelleborg satts på plats. Från början var det tänkt att här skulle bli ett enkelspår, men sedan Trelleborgsbanan inkluderades i projektet vid årsskiftet har Trafikverket valt att förbereda för passagerartrafik direkt.

– När skolorna börjar igen i höst är det tänkt att trafiken till Ystad ska börja gå, men till Trelleborg börjar trafiken rulla först i slutet av 2015, säger Anders Kjellsson, projektledare på Trafikverket.

Annons

I den nygamla Centralstationen i Trelleborg kommer det att byggas en 260 meter lång perrong med två spår, ett på varje sida. Tågens två första dörrar kommer att få plats inne i stationsbyggnaden, sedan fortsätter perrongen ungefär 200 meter utanför byggnaden. Kommunen planerar också för busshållplats, parkering och resecentrum vid Centralstationen. Exakt hur det kommer att bli utarbetas nu i en detaljplan. På Skånetrafiken tror man att det kommer att bli en återförsäljare som tillsammans med automater får stå för biljettförsäljningen.

– Inget är fastlagt idag, men risken eller chansen är stor att det blir en återförsäljare som får ta hand om försäljningen som Moxy´s gör vid Övre idag, säger Roland Olsson, verksamhetsansvarig på Skånetrafiken.

TA har tidigare skrivit om planer på ytterligare en järnvägsstation i de östra eller norra delarna av Trelleborg. Tekniska förvaltningen och stadsbyggnadsförvaltningen utreder just nu vad en ytterligare station skulle kunna ha för effekter på antalet resenärer och vilka ekonomiska konsekvenser det skulle få om denna station inte byggs i samband med resten av projektet.

– Vi hoppas bli klara med det här efter semestern, i bästa fall kan beslut tas i kommunstyrelsen i september, säger Martin Nilsson, teknisk chef.

På sträckan mellan Lockarp och Trelleborg ska ett 30-tal obevakade övergångar stängas innan man öppnar för passagerartrafik. Detta på grund av olycksrisken då de nya tågen går snabbare än godstågen.

– Vi försöker hitta ersättningsvägar för boende och lantbrukare. Vi kommer att få bygga ett antal parallellvägar till bevakade passager, säger Anders Kjellsson på Trafikverket.

Louise Löfgren
Sandra Douglasdotter
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons