Tredjeklassarna tar det med ro
KLAGSTORP. Anna Söderquist har jobbat som lärare i 40 år men i år är första gången hon är med och gör ett nationellt prov. Som förberedelse har hon informerat både föräldrar och elever om vad proven i svenska och matte innebär.
– Det gäller att avdramatisera det och få barnen att känna sig trygga med uppgiften. Men jag tycker att det är för mycket för eleverna, totalt har vi 16 delprov i de båda ämnen, säger hon.
Klassen är däremot inte så oroliga. Det är inte så svårt, menar de elever som TA har pratat med.
– Det är inte så viktigt, säger Alexander Bengtsson.
Julia Ala håller med:
– Nej, det är bara ett prov.
De är vana vid att skolveckan bjuder på läxor flera av dagarna och även om några av dem var lite nervösa inför första delen av provet är det ganska bra att det finns, kommer de fram till.
Varför tror ni att man ska ha nationella prov?
– Vet inte, säger Olivia Midner och de andra stämmer in i hennes svar.
Men Erik Oswald vet:
– Jo, för att fröken ska kunna se vad man har svårt för. Det är bra att ha prov för då behöver hon inte fråga vad man har problem med, då ser hon det istället, säger han.