Annons

Tre trotjänare räddar fortfarande båtar från grund

En gång i tiden var de en förutsättning för handel till havs. I dag är de en extra trygghet när det elektroniska sjökortet gått sönder. Trelleborgs fyrar kommer att lysa länge till. På söndag är det dags för Internationella fyrdagen för att uppmärksamma de blinkande tornen.
Trelleborg • Publicerad 19 augusti 2011
Fyren Trelleborg står utanför Trelleborgs hamn.
Fyren Trelleborg står utanför Trelleborgs hamn.Foto: Mats Palmgren
Fyren Kullagrundet är Trelleborgs högsta fyr - 32 meter högt.
Fyren Kullagrundet är Trelleborgs högsta fyr - 32 meter högt.Foto: Mats Palmgren

Fyrar byggdes i Sverige för att ersätta fyrskeppen som användes innan dess. Fyrarna leder båtarna rätt och hjälper dem att undvika grund.

– En fyr är en säkerhetsanordning. Den lyser oftast i flera färger som är satta i olika vinklar, berättar Anders Alestam, lotsområdeschef på Sjöfartsverket i Malmö.

Annons

Om man håller sig i den vita sektorn så ligger man säkert. Men kommer man över i grön eller röd sektor så riskerar man att gå på grund.

Idag är behovet av fyrar inte lika stort som förr i tiden. De flesta båtar har elektroniska sjökort som varnar för grund. Men de fyller sin funktion ändå.

– Många äldre båtar har inte elektroniskt sjökort. Och även om man har det så kan de gå sönder eller börja visa fel. Fyren kan man alltid lita på, säger Anders Alestam.

Mest känd är Smygehuks fyr som också är äldst. Två andra fyrar ligger ute till havs:

Trelleborg – Isfyren

Fyren Trelleborg står utanför Trelleborgs hamn och var den första kassunfyren i Sverige. En kassunfyr står på ett betongfundament i vattnet. Fyren är ett byggnadsminne och byggdes 1930. Den når femton meter över havet och står 900 meter från land. Trelleborg kallas även Isfyren, eftersom den kan hålla press från stora mängder is.

Kullagrundet:

Ligger söder om Smygehuk och är Sveriges sydligaste fyr. Den byggdes på en helikopterplatta 1975. Den når hela 32 meter över havet och ligger fyra kilometer ut till havs.

Egentligen skulle den ligga närmare kusten. Men i början av 1970-talet gick en norsk tanker på grund längre ut än den planerade placeringen. Det gick hål i botten på tankern och olja läckte ut längst hela kusten. Det blev ett så stort miljöproblem att man beslöt sig för att flytta ut fyren.

Kullagrundet kommer från namnet "Kolgrundet" som området fick när en båt lastat med stenkol gick på grund. Stora mängder stenkol föll ner i havet. Under många år fiskade folk kol för att tjäna extrapengar.

Sofia Bergström
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons