Tre stationslägen aktuella i Trelleborg
Arbetet fortsätter enligt tre olika alternativ. Det handlar om att göra förbättringar med nya och förlängda mötesstationer i alla tre fallen.
Vad som skiljer de olika förslagen åt är var stationen ska läggas i Trelleborg.
Utredningen fortsätter enligt tre olika alternativ.
– Det handlar om en station vid Sandmöllan, vid Vipeängen eller vid Trelleborg Nedre, säger Håkan Petersson, projektledare på Banverket.
Om beslutet blir att stationen hamnar vid Trelleborg Nedre innebär det att man måste bygga dubbelspår på sträckningen tre kilometer in till Trelleborg. Det alternativet blir därför det dyraste.
När det gäller utbyggnaden norr om Skytts Vemmerlöv in till Lockarp görs den i en järnvägsplan.
Utredningen om hur utbyggnaden i Trelleborg ska göras startar i början av nästa år.
– Vi räknar med att hålla på med utredningen under 2006 och 2007, säger Håkan Petersson.
Någon gång under 2007 beräknas utredningen vara klar. – I planerna så ligger det fast att regiontågstrafiken till Trelleborg ska starta när citytunneln är färdig 2012, säger Håkan Petersson.
Under utredningsarbetet ska också de boende får chans att säga sitt.
– Vi planerar att hålla samrådsmöten under hösten 2006 och kalla till stormöten, där de boende får ge sina synpunkter, säger Håkan Petersson.
De planer som Banverket nu går vidare med medger halvtimmestrafik på banan mellan Trelleborg och Malmö. Tätare trafik blir många gånger dyrare.
Lasse Bryggare
0410-545 71
lasse.bryggare@allehandasyd.se