Trasiga bussar sinkar räddningstjänsten
TRELLEBORG. – Läckorna innebär en ökad olycksrisk. Det blir halt och folk kan cykla omkull och mopeder och motorcyklar kan välta, säger brandmästare Christer Trulsson från räddningstjänsten i Trelleborg.
Han och hans kollegor upplever att de tvingas ut på sanering efter bussläckorna ofta. Det har runnit ut så mycket som 50 liter hydralolja, på kilometerlånga sträckor på en gång.
Bortsett från olycksrisken tycker Christer Trulsson också att det känns onödigt att ett sådant jobb ska ta upp deras tid, och i värsta fall orsaka att de blir sena till en brand eller allvarlig trafikolycka.
Lilian Flygare Ivarsson som är miljöinspektör på miljöförvaltningen menar att hydraloljan kan skada både natur och djur.
– Om den rinner ut i en brunn kan det i värsta fall bidra till Östersjöns död, säger hon.
Hon tillägger att det vid bussläckorna handlar om mindre mängder som inte kan jämförs med ett större utsläpp som till exempel vid en fartygsolycka.
– Ju större mängd desto större påverkan. Det beror på var det rinner ut, om det får sjunka ner i marken påverkar det mer. Hur stor skadan blir beror ju också på hur snabbt man agerar, säger Lilian Flygare Ivarsson.