Annons

Trafikverket: ”Onödigt” med ny västlig ringväg

En ny västlig ringväg är onödig, både i ett kort och långt perspektiv. Det anser Trafikverket som hävdar att den befintliga Västra ringvägen och Hedvägen kan förbättras så att de räcker till även om det skulle bli en östlig hamninfart i framtiden.
– Det finns goda möjligheter att utveckla vägarna, säger Jack Bårström, länsansvarig samhällsplanerare på Trafikverket.
Trelleborg • Publicerad 27 juli 2023
Trelleborgs kommun vill bygga en ny västlig ringväg som bland annat kommer att korsa Ståstorpsån. Men det gillar inte Trafikverket, som menar att den befintliga Västra ringvägen duger gott.
Trelleborgs kommun vill bygga en ny västlig ringväg som bland annat kommer att korsa Ståstorpsån. Men det gillar inte Trafikverket, som menar att den befintliga Västra ringvägen duger gott.Foto: Tomas Nyberg

Trelleborgs kommun ser en ny västlig ringväg som en del av en komplett ringvägslösning mellan Maglarpsrondellen och den östliga hamninfart som kommunen vill ha i framtiden. Men det är en vision som Trafikverket inte är berett att ställa sig bakom.

I ett färskt yttrande om detaljplanen för den nya Västra ringvägen blir detta återigen tydligt. Trafikverket anser att den befintliga hamninfarten räcker för hamnens behov, i alla fall på flera års sikt. Och därför finns det heller inget behov av en ny västlig ringväg.

Annons

– Kommunen har ju redan en. Anledningen till att kommunen vill bygga en ny är för att ta emot lastbilstrafik till hamnen, men där är vi inte i dag. Och då är det helt onödigt att bygga ytterligare en västlig ringväg som kommer att påverka statlig infrastruktur. Vi måste bland annat bygga om Maglarpsrondellen, säger Jack Bårström.

En ny västlig ringväg är även onödig i det längre perspektivet, anser Trafikverket. Om det blir en östlig hamninfart i framtiden är det fullt möjligt att trimma nuvarande Hedvägen och Västra ringvägen så att man kan ta emot både ”vanlig” personbilstrafik och lastbilstrafik på vägen.

– Vi menar att det går att göra trimningsåtgärder. Sen får tiden utvisa om man behöver göra fler förstärkningar, beroende på utvecklingen i hamnen. Men oavsett så tycker vi att man borde göra åtgärder etappvis, det är mycket som är osäkert med utvecklingen av godstrafiken, säger Jack Bårström.

Resonemanget är i linje med den fyrstegsprincip som Trafikverket arbetar efter, som i princip innebär att man bygger om innan man bygger nytt.

– Vi bygger sällan något helt nytt innan vi i alla fall har försökt utveckla det vi har. Både Västra ringvägen och Hedvägen är ganska nya vägar, och i ett område där det inte är så mycket bostäder. Så det finns goda möjligheter att utveckla vägarna så att de håller under en viss tid, säger Jack Bårström.

Att kommunen på egen hand skickar ut förslag till detaljplan för vägen bryter också mot den överenskommelse som Trafikverket och kommunen tecknade 2020, menar Trafikverket. Överenskommelsen går ut på att den västliga infarten till hamnen ska användas tills vidare, och att allt arbete med en ny östlig läggs i malpåse tills kommunen och Trafikverket är överens om att behovet finns. Dit är vägen fortfarande lång, och därför är det tveksamt att gå ut med en ny detaljplan redan nu, anser Trafikverket.

– Visst, man kan planera, men tar man fram en detaljplan så innebär det också att man är väldigt nära att också genomföra den. I det här fallet så påverkar vägen också den statliga infrastrukturen, bland annat genom att vi måste bygga om Maglarpsrondellen. Därför borde man göra saker ihop med oss, istället föregår kommunen vår gemensamma planering, säger Jack Bårström.

Kommunen tänker sig att vägen utformas som en 2+1-väg, men det är Trafikverket skeptiskt till. 2+1-vägar är inte särskilt lämpligt på vägar med mycket tung trafik, anser myndigheten.

– Det är inte en standard man normalt har på en godsled. Där ska man kunna uppnå en hög nivå av framkomlighet, men har man kolonner av lastbilar så kan man knappast få goda omkörningsmöjligheter. Så det förstår vi inte riktigt, säger Jack Bårström som menar att en vanlig 1+1 väg med rejäl vägren hade varit att föredra.

Fakta

Ringvägar och hamninfart

Trelleborgs kommunfullmäktige har beslutat bygga en ny östlig infart till Trelleborgs hamn som ska gå via en ny östlig ringväg. I ringvägsprojektet ingår också en bro över Mellanköpingevägen. Kommunen ska också bygga och bekosta ett logistikcentrum ”Business Center Trelleborg” (BCT) i närheten av den nya hamninfarten.

För att koppla ihop den östliga ringvägen med E 6 vill kommunen även bygga en ny västlig ringväg från Hedvägen till väg 108.

Hamninfarten ska bekostas av Trelleborgs hamn medan kommunen betalar för ringvägarna och BCT. I kommunens investeringsplan finns 616 miljoner kronor avsatta för ringvägarna och BCT fram till 2025.

Trafikverket har fram tills nu sagt nej till en ny östlig infart till hamnen och därför kom kommunen och Trafikverket år 2020 överens om att pausa arbetet med en östlig hamninfart ”på obestämd tid”. Det behövs dock en evakueringsväg/angreppsväg till och från hamnen, anser kommunen och hamnen. Tanken är att den i framtiden även kan tjänstgöra som östlig hamninfart.

Detaljplanerna för Östra ringvägen och bron över Mellanköpinge är antagna av kommunfullmäktige, men har underkänts av mark- och miljödomstolen efter att överklaganden kommit in. Detaljplanen för Östra ringvägen har inte fått prövningstillstånd av Mark- och miljööverdomstolen och därför måste en ny detaljplan utarbetas.

Även detaljplanen för evakueringsvägen är överklagad till mark- och miljödomstolen. Förslaget till detaljplanen för den nya västra ringvägen har nyligen varit ute på samråd.

Källa: Trelleborgs kommun, TA.

Andreas MårtenssonSkicka e-post
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons