Annons

Tjejer har högre betyg

Sett över hela Sverige har tjejer i genomsnitt cirka 10 procent högre betyg än killarna när de slutar nionde klass. Det visar en studie från skolverket. Och det är en tendens som går igen även i Trelleborg.
Trelleborg • Publicerad 13 maj 2009
Sett över hela Sverige har tjejer i genomsnitt cirka 10 procent högre betyg än killarna när de slutar nionde klass. Foto: Ingvar Karmhed
Sett över hela Sverige har tjejer i genomsnitt cirka 10 procent högre betyg än killarna när de slutar nionde klass. Foto: Ingvar KarmhedFoto: 

2008 slutade 272 tjejer och 252 killar nionde klass i Trelleborgs kommun. För killarna låg det genomsnittliga betygsvärdet på 195,3. För tjejerna var motsvarande siffra 214,3. En skillnad på 11 procent.

Magnus Wikström är rektor på Liljeborgsskolan. Och han är inte är förvånad över betygsskillnaderna mellan tjejer och killar.

Annons

– Detta är en utveckling som vi känner igen sen ganska många år tillbaka. En förklaring kan vara att tjejer mognar tidigare och då gynnas i bland annat språkämnena. Men generellt tror jag att den svenska skolan måste bli bättre på att motivera killar till att plugga, säger Magnus Wikström.

För att förbättra killarnas studiemotivation arbetar Liljeborgsskolan med att öka de praktiska inslagen i undervisningen. Men också med undervisning i mindre grupper. Resultaten har varit blandade.

– Vi har inte märkt av att killarnas betyg har förbättrats i någon större utsträckning genom just det praktiska arbetet. Däremot har vi sett förbättringar då vi arbetar i mindre grupper där de flesta är killar och där vi erbjuder en mer strukturerad undervisning, säger Magnus Wikström.

Skillnaderna i studieresultat mellan tjejer och killar återfinns också på ett annat område. Andelen killar i Trelleborg som går ut nionde klass utan fullständiga betyg är dubbel så hög som andelen tjejer. 1,5 procent för killarna och 0,4 procent för tjejerna.

– Det är sorgligt att det är så. Men jag tror absolut inte att det handlar om att tjejer och killar skulle vara olika begåvade. Sedan flera år gör vi olika satsningar på elever som riskerar att bli utan betyg. Jag tror mer på sådana satsningar än satsningar som bara riktar sig till killar, säger Kerstin Andersson, rektor på Köpingeskolan.

Vilka tror du blir de långsiktiga effekterna om betygsskillnaderna mellan tjejer och killar består?

– Jag vill påstå att om vi inte löser det här står vi inför ett jätteproblem. Det är skrämmande att tänka att skolan ger killar och tjejer olika betyg. På lång sikt påverkar det både självförtroende och utbildningsmöjligheter. Det tycker jag är en ruskig utveckling, säger Kerstin Andersson.

Andreas Mårtensson andreas.martensson@allehandasyd.se
Andreas Mårtensson
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons