Annons

Tingsrätten kan bli stort truckcenter

Trafikjuridiska myndigheten föreslår att tingsrätten i Trelleborg byggs om till truckcenter för lastbilsförare.
Trelleborg • Publicerad 1 april 2005

Trafikjuridiska myndigheten i Stockholm (TJM) föreslår att tingsrätten i Trelleborg byggs om till truckcenter för lastbilsförarna.

– Vi har sett problemen och hoppas slå två flugor i en smäll på detta sätt, säger Karl Lanka, extra assessor på TJM.

Annons

Som Trelleborgs Allehanda tidigare har berättat om ska tingsrätten i Trelleborg läggas ned. Debatten om vad som ska hända med tingshuset har varit lång och förslagen många.

I Trelleborg har även behovet av en plats för avkoppling för lastbilsförare som antingen just kommit med färjan från kontinenten eller väntar på att köra ombord på färjan kommit i fokus under senare tid.

Speciellt sedan kommunen stängt av Strandridaregatan, där lastbilsförare tidigare ställt upp sina bilar, har behovet av ett riktigt truckcenter aktualiserats.

– Vi har läst om problemen i pressen och sett att torget med Sjöodjuret, som Sydsvenskan skrivit om, skulle kunna bli en utmärkt uppställningsplats för fordonen, menar Karl Lanka.

På TJM, som är den myndighet som ansvarar för problem med skärningspunkt mellan juridik och trafik i Sverige, är man full av entusiasm för den nya lösningen.

– Dels får vi ju en fullvärdig användning för tingsrättens tomma lokaler, dels löser vi ett logistiskt problem med dragfordon och trailers, säger Michael Märin, ansvarig för projekt Sjöodjuret, som TJM preliminärt döpt planerna till. Michael Märin berättar att man redan kommit långt med planerna för ombyggnaden av tingshuset.

– Tanken är att det ska finnas duschar, vilrum och sällskapsrum med till exempel biljard för lastbilsförarna, säger han.

Rent trafiktekniskt tänker sig TJM att trafiken från hamnen leds upp till Stortorget och tingsrätten via Bryggaregatan och Allén. Trafiken från E 6 är tänkt att komma in via Hedvägen, Bryggaregatan och Allén.

– Man kan bredda den så kallade Astrid Lindgrens Allé och föra in trafiken via Trelleborg Övre och bussgatan, som ju redan är förberedd för tyngre fordon, säger Michael Märin. När förarna efter sin vistelse på truckcentret ska köra vidare på E 6 mot Malmö eller ner till hamnen, har vi tänkt att de skulle välja vägen söderut från torget, via C B Friisgatan.

En nackdel med förslaget skulle vara att torghandeln blir lidande.

Annons

– Vi har tänkt på det också, säger Michael Märin. På torgdagar avdelas östra delen av torget för handelsändamål.

Karl Lanka ser även en annan stor fördel med det nya truckcentret.

– Det skulle finnas en möjlighet att någon av domarna blir kvar på tingsrätten och snabbdömer lastbilsförare som misstänks för rattfylla. I förlängningen skulle man till och med kunna arrangera någon sorts drive-in -rättegång i de västra delarna av tingshuset.

Lennart Handsom

TRELLEBORG
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons