Teknikkollo för femteklasstjejer
Klassrummet ser inte ut som vanligt dagen då TA besöker på teknikkollo. Skolbänkarna och stolarna är undanställda och på golvet är en snitslad bana tejpad. Med surfplattor i handen försöker Lykke Rosengren, Caisa Larsson, Linn Thysell, Astrid Palmblad och Johanna Tell styra lysande bollar genom den snitslade banan. Skratt blandas med frustration när tjejerna inte lyckas styra bollarna som de vill:
– Men hallå, min åker helt konstigt!
Malin Stahre ska börja tredje året på Teknikcollege till hösten och är pedagogisk assistent på teknikkollot. Hon försöker hjälpa de yngre tjejerna:
– Ska ni inte prova att köra inne i själva banan?
– Men det är ju jättesvårt, utbrister tjejerna med ett skratt.
– Prova att kalibrera den om de inte fungerar, uppmanar Malin Stahre.
I rummet bredvid står femteklassaren Emma Aldenhov och provar sina nybyggda virtual reality-glasögon. Glasögonen är egentligen en låda vikt av kartongpapper där man monterar sin mobiltelefon. Men hon tycker att de fabrikstillverkade ”riktiga” VR-glasögonen ändå fungerar bättre:
– Att använda de riktiga VR-glasögonen har varit roligast hittills, säger hon.
Kompisen Lara Warde håller med:
– VR-glasögonen har varit klart bäst. Det känns så verkligt! Det är som att komma in i en helt ny värld när man har dem på sig.
Men på frågan om dagarna på teknikkollot har fått henne att fundera på att läsa en teknisk gymnasieutbildning när det väl är dags är hon mer tveksam:
– Nja, kanske. Det är många år kvar till dess, det får jag se då, svarar hon.
Malin Stahre vill dock starkt rekommendera teknikprogrammet:
– Jag älskar det! Det är så mycket praktiskt, inte bara teori. Här på gymnasiet har vi till exempel byggt vingar till ett vindkraftverk och tävlat i vem som fått ut mest vindenergi, det var jättekul. Det är dessutom ett väldigt brett program, många väljer att bli civilingenjör men själv vill jag bli arkitekt, säger hon.
Varför är det viktigt att anordna ett teknikkollo för tjejer?
– Det är viktigt att visa att teknikvärlden inte bara är för män. I vår klass är vi 29 stycken, och bara fem är tjejer. Det känns bra att visa för nästa generation att det finns kvinnliga förebilder och att teknikområdet också är för tjejer.