Annons

Tålig telefon höll inte

I reklamen tål mobiltelefonen fukt och stötar. Men någon garanti ges inte. Det fick en Vellingebo att härskna till när hans fuktskadade mobiltelefon slutade fungera efter en månad. Nu har han fått rätt i Allmänna reklamationsnämnden.
Trelleborg • Publicerad 31 januari 2003

Det var i somras som han besökte en butik i Malmö för att köpa en ny mobiltelefon. - Jag behövde en telefon som jag kunde ha med mig när jag joggade, förklarar mannen. Butikens säljare rekommenderade en ny Nokia 5210 som enligt reklamen tål fukt, stötar och damm och Vellingebon beslöt att slå till. Efter en månad slutade telefonen att fungera. På verkstaden konstaterade man att telefonen drabbats av fuktskador och därför slutat fungera. Och eftersom garantin inte gäller för fuktskador ville man inte reparera den. - Det finns inga generella garantier för just fuktskador. Man måste bedöma det från fall till fall, säger Nilla Peterson, informationschef på Nokias avdelning för mobiltelefoner. Vellingebon kände sig lurad och anmälde därför köpet till Allmänna reklamationsnämnden, ARN. Nämnden utredde ärendet och kom i sin dom fram till samma slutsats som Vellingebon: telefonen håller inte vad den lovar i reklamen. Därför menar ARN att telefonen ska anses "vara behäftad med fel" och rekommenderar återförsäljaren - i det här fallet Vodafone - att reparera telefonen eller erbjuda kunden en ny telefon. Vellingebon är i dag lite förundrad över hur han behandlats och vilka turer som inköpet av mobiltelefonen tagit. - Butiken har skött sig föredömligt och ställde upp med en lånetelefon. Men Nokia som tillverkat mobiltelefonen och som gjort reklam för den har inte skött sig bra. Jag förstår inte att de inte skickar en ny telefon direkt utan håller på och krånglar, säger han. Vodafones säljare vill i dag inte kommentera fallet närmare men berättar att butiken inte längre tänker rekommendera just Nokia 5210 som särskilt tålig mot fukt och stötar. Björn Forsberg, inköpskoordinator på Vodafone, medger dock att fallet är lite speciellt. - Det är en svår situation när vi får stå för något som leverantören gått ut med i sin marknadsföring, säger han. Enligt Nokias informationschef Nilla Peterson har mobiltelefontillverkaren i dag inga planer på att ändra sin marknadsföring.

Mattias Pehrsson mattias.pehrsson@allehandasyd.se
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons