Annons

Sydamerikanska toner i Smyge

Världskända gitarristerna Celia Linde och Carlos Barbosa-Lima spelade den första av två konserter i Skåne i Smygehamn i går kväll.
Trelleborg • Publicerad 27 juli 2003
Louise Voll Ercolino
Louise Voll ErcolinoFoto: 

De har korsat varandras vägar under många år, men aldrig gett en konsert tillsammans. I går kväll var det premiär för Celia Linde och hennes före detta lärare Carlos Barbosa-Lima när de spelade tillsammans i Köpmansmagasinet i Smygehamn. Ytterligare en konsert ger de på Kallbadhuset i Malmö på lördag. BILD:LOUISE VOLL ERCOLINO - Carlos skulle spela på en gitarrfestival i Köpenhamn nu i veckan. Han ringde upp mig och frågade om vi inte skulle göra något ihop, berättar Celia Linde som lärde känna Carlos Barbosa-Lima när hon bara var 18 år gammal och han undervisade på Ransäters gitarrakademi. Musikaliskt tycke uppstod och Celia Linde sökte sig till Manhattan School of Music i New York för att fortsätta studera för honom. - Carlos är en fantastisk arrangör, en mästare, säger hon. Den sidan kom också till uttryck i gårdagens progam då flera låtar som både Celia Linde och han själv framförde var arrangerade av Carlos Barbosa-Lima. - Celia har otroligt mycket känsla, kontrar Carlos Barbosa-Lima och berömmer sin kollega. - Hon har så mycket finess, strävar alltid efter att hitta det rätta uttrycket. Hon gjorde stort intryck när hon var i New York och gav konserter. Han tycker inte man kan tala om kulturella skillnader mellan hans sydamerikanska bakgrund och hennes nordiska påbrå. - Musiken är universell och bygger broar. Det finns inga sådana skillnader. Själv är jag född i Brasilien, en smältdegel med influenser från hela världen när det gäller musiken. Carlos Barbosa-Lima växte upp i kosmopolitiska Sao Paolo i Brasilien. Han började spela gitarr vid sju års ålder och spelade in sin första skiva vid 12. - Jag älskar fortfarande att höra och ta till mig ny musik. Celia Linde nickar instämmande. - När jag åkte till New York på åttiotalet blev jag mycket influerad av den puertoricanska delen av staden. Det och de svenska skogarna påverkade mig mycket i den musik jag skrev då. För henne är utmaningen att kunna bemästra sitt instrument till fullo. -Gitarren är ett instrument som kan låta som en hel orkester. Men då måste man verkligen känna den in i minsta detalj. Förra gången trelleborgarna kunde höra denna Malmömusiker med hela världen som arbetsfält var med violinisten Anton Kontra i Trelleborg förra sommaren. Gårdagens program innehöll självklart fler sydamerikanska influenser med utflykter både till Mellanöstern och Norden. Celia Linde inledde konserten med både egna verk, varav en hyllning till legendariske Django Reinhart, ett stycke av Piazzolla och ett av Luis Bonfa, arrangerat av Carlos Barbosa-Lima. Hennes turkiska bakgrund kom till uttryck i en turkisk traditionell melodi som hon själv arrangerat. Carlos Barbosa-Limas soloparti blandade egna arrangemang av sydamerikanska kompositörer som Jobim, Dominguez och Madriguera med en Gershwinlåt. Dessutom framförde de fyra låtar gemensamt, varav en var Cavatina från filmen Deer Hunter och låten Cabana, som Celia Linde skrivit och tillägnat Carlos Barbosa-Lima. Trots att konserten annonserades ganska sent, var det stort intresse för de två gitarrstjärnorna. Särskilt Celia Lindes namn lockade. - Jag är själv gitarrist och har sett Celia Linde två gånger. Hon har en mycket bred repertoar, tyckte Svante Samuelsson.

Claes Nyberg claes.nyberg@allehandasyd.se
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons