Svarta trafikskolor i Trelleborg
- Jag har haft elever som betalat för privatlektioner och sedan kommit till mig. De var förbannade eftersom de inte lärt sig något, säger Tommy Nordbjörk, utbildningsansvarig på Söderslätts Trafikskola. Sveriges Trafikskolors Riksförbund, STR, och Vägverket driver frågan hårt. I dag finns ingen begränsning av hur många elever en privat handledare får ha. Regeringen ska nu snabbutreda ärendet för att få till stånd en ändrad lagstiftning. - Vi vill få en begränsning till två elever per handledare. Mer än så tror vi inte att en privat handledare klarar samtidigt. Det ska dock finnas möjlighet att söka dispens, beroende på familjeförhållande och liknande, säger Jan Isaksson, ordförande för STR-Syd. En rundringning till etablerade trafikskolor i Trelleborg visar att trafiklärarna varit medvetna om problemen. - Det här har pågått sedan 1950-talet. Men ingen har brytt sig, var och en har fått göra vad den ville, säger Christer Danielsson, trafiklärare på Mårtenssons Trafikskola. - För oss större skolor är det inga problem. Men de mindre, med kärvare ekonomi, har nog påpekat det här för förbundet som nu agerat. Hur många svarta trafiklärare finns det i Trelleborg? - Svårt att säga. Vi vet om en som vi säkert kan säga att han tjänar pengar på det här. Det finns nog någon eller några till. Hur vet du det? - Man möter dem ofta eftersom vi åker runt i stan en hel del, säger Christer Danielsson.