Annons

Svårt att starta privat besiktning

Drygt ett år har gått sedan besiktningsmonopolet avskaffades i Sverige. Större konkurrens och kortare väntetider var argumenten - men snårig byråkrati och höga krav väcker kritik från privata aktörer.
Trelleborg • Publicerad 20 augusti 2011
Fredrik Fredriksson öppnar inom kort upp Trelleborgs första privata bilbesiktning. Sedan i februari har han arbetat med den nya firman och menar att regelverket gynnar större aktörer.
Fredrik Fredriksson öppnar inom kort upp Trelleborgs första privata bilbesiktning. Sedan i februari har han arbetat med den nya firman och menar att regelverket gynnar större aktörer.Foto: 

I november öppnar Fredrik Fredriksson Trelleborgs första privata bilbesiktning – men vägen dit har varit lång, berättar han när TA möter upp utanför Svensk bilprovnings gamla lokaler på Nyhemsgatan. Han fick nys om att verkstaden var till försäljning i våras och i oktober överlämnas nycklarna.

– Jag hade aldrig kunnat genomföra detta om jag inte fått tag på lokalerna, säger Fredrik Fredriksson. Att rusta upp en lokal till godkända nivåer hade gått loss på 1-2 miljoner kronor, och det är ju knappast pengar man har på banken.

Annons

Tanken på att öppna upp en privat besiktning väcktes när Fredrik Fredriksson läste om det skrotade monopolet i fjor.

– Det kändes som att det fanns en möjlighet helt enkelt. Alla måste ju besiktiga bilen, precis som folk måste gå till tandläkaren och jag vill erbjuda en smidigare lösning än den som finns nu.

– Jag har varit sysselsatt med det här sedan i februari. Vissa är säkert mer konservativa än andra, men vi hoppas på att kunna locka hit yngre personer som kanske är mer rörliga i vart de vänder sig.

I praktiken innebär privat besiktning ett myndighetsutövande och tillsynen av de nya verksamheterna är extra noggrann. Kraven från Swedac, myndigheten som utfärdar licenser för nya besiktningsföretag, är både många och hårda, berättar Fredrik Fredriksson. Hela verksamheten ska dokumenteras, rätt utrustning ska finnas på plats och lokalerna måste godkännas.

– Det är bra att det ställs höga krav men samtidigt blir det svårare för oss mindre aktörer, säger han och berättar att Swedacs byråkrati tidvis varit krånglig och att vissa regler medför en ekonomisk belastning. För att bli godkänd som besiktningsfirma måste personal med rätt kompetens redan vara anställd, något som innebär extra kostnader.

– Om jag ska ha tre personer anställda i en månad kostar det ju mer pengar för mig än för större företag, säger Fredrik Fredriksson.

– För att förstå allt pappersarbete har jag tagit hjälp av ett externt företag som hjälpt till med lagar och regler.

Just nu är Fredrik Fredriksson i full fart med den sista, kompletterande, ansökan. Personal ska anställas, maskiner ska köpas in och därefter ska verksamheten ackrediteras.

Om ansökan går igenom räknar han med att kunna öppna i november.

Taner Caliskan och Kristin Knutsson
Martin Nilsson
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons