Annons

Stugby får kritik av ARN

Sydkustens Stugcenter ska ersätta missnöjda semesterfirare efter beslut från ARN.
Trelleborg • Publicerad 28 juli 2005

Slitna tapeter, en trasig tvättmaskin, oklippt gräs, pölar på golvet, en stängd kiosk och en farlig lek-plats. Det blev för mycket för tre familjer som alla hyrde stuga hos Sydkustens Stugcenter i Beddingestrand förra sommaren.

De anmälde företaget för Allmänna reklamationsnämnden som nu kommit fram till att bristerna var så allvarliga att stugägaren uppmanas att betala tillbaka veckohyran på 3500 kronor.

Annons

Det var under veckan mellan den 17 och den 24 juli 2004 som ett flertal av de nyanlända familjerna upprördes över att standarden på stugbyn inte var den som utlovats i katalogen Stugor i Skåne 2004. Enligt anmälan var receptionen bemannad bara på helgerna. Det innebar att tillgången till tvättmaskin och mikrovågsugn var begränsad. Personalen bestod av några tonåringar som fått mer ansvar än vad de klarade av, anser anmälaren.

På söndagen, ett dygn efter ankomsten begärde de upprörda familjerna ett möte med ägaren Ulf Broomé.

Gabriella Rönnow på Trelleborgs Turistbyrå, som bokat stuga åt en av familjerna minns händelsen väl, eftersom hon åkt ut för att besiktiga stugbyn. Ett tiotal familjer hade samlats för att diskutera med ägaren.

– De var väldigt upprörda. Tyvärr uppfattade jag att de inte fick gehör för sina synpunkter hos ägaren. Gabriella Rönnow har också dokumenterat bristerna med hjälp av foto.

– Det var väldigt slitet. Jag hjälpte den familj som bokat stuga via Turistbyrån att göra en anmälan till ARN.

Ulf Broomé äger stugbyn via företaget Montagetjänst i Skanör AB. I sitt svar till ARN hävdar han att receptionen var bemannad den dagen gästerna ankom. Pölarna på golvet i stugan berodde på att kylkåpen frostas av mellan varje gästbyte. Gräset på området var inte klippt för att gräsklipparen var sönder och sommaren var extremt regnig. Han håller med om kritiken att personalen var allt för ung för att ges ett sådant ansvar, men i övrigt tror han att det dåliga vädret gjorde gästerna mer kritiska. – Vi har aldrig fått några liknande anmälningar på oss, varken förr eller senare.

Men han tänker rätta sig efter ARNs beslut.

– En familj har redan fått pengar och vi håller på att betala ut resten.

Sydkustens Stugcenter är inte längre med i den skånska stugkatalogen. Man kan inte heller boka deras stugor via Trelleborgs Turistbyrå.

– Jag tycker de tar för mycket betalt för att förmedla vår stugor, säger Ulf Broomé.

Annons

Louise Voll Ercolino

0410-545 41

louise.voll.ercolino@allehandasyd.se

SAXO
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons