Stort telefel drabbade kommunen
Strax efter halv fyra på tisdagens eftermiddag verkade det som om problemen började lösas. Då hade det varit fel på teletrafiken sedan tidigt på morgonen.
Trots att det under tisdagen inte gick att ringa in till Trelleborgs Allehanda eller till många av direktnumren till Trelleborgs kommun eller Trelleborg AB var det svårt för Telia att lokalisera och analysera felet.
- Det rörde inte så många kunder, ett tiotal växlar på olika företag drabbades, säger Bo Larsson, driftledare på Telia.
Orsaken till teleproblemen var ett utrustningsfel på stationen i Trelleborg.
- Det är en gammal utrustning som skulle ha bytts ändå. Nu sker det lite snabbare än beräknat, säger Bo Larsson.
På kommunen började problemen lösas under eftermiddagen. Men ännu sent på eftermiddagen återstod en hel del problem för kommunens växel.
- Vi har fått information om att de ska vara helt klara vid tiotiden på tisdagskvällen, säger Jonny Sjöstedt, kanslichef på Trelleborgs kommun.
Bo Larsson förklarar att reparatörerna kopplar in kunderna en efter en och att det därför tar tid att åtgärda felet.
- Vi arbetar under tisdagskvällen, säger han.
På kommunen var det svårt att nå många av anknytningarna under tisdagen.
- Det gick inte att ringa in till många av våra direktnummer, säger Lena Persson, systemansvarig på Trelleborgs kommun.
Inte heller kunde växeln koppla till de numren.
- Det är station nummer tre som drabbats. De flesta av anknytningarna ligger på den linjen, säger Lena Persson.
Kommunen hade också svårt med internkommunikationen mellan medarbetarna via telefon under tisdagen.
Liknande problem hade man i växeln på Trelleborg AB där det inte gick att koppla vidare till telefonerna hos medarbetare på bolagets östra område i Trelleborg.
Trelleborgs Allehanda kunde man inte alls nå per telefon under tisdagen, utom genom att ringa via Kristianstadsbladet eller Ystads Allehanda.
Lasse Bryggare
0410-545 71
lasse.bryggare@trelleborgsallehanda.se