Annons

Stor ökning av färdtjänstresor

Antalet resor med färdtjänsten i Trelleborg ökade med 3 000 under 2010 jämfört med 2009. Socialnämndens ordförande Marianne Ohrlander (M) är nöjd.
Trelleborg • Publicerad 25 februari 2011
Foto: ULRIKA WALMARK

– Det visar att det inte ligger så mycket i pratet om att färdtjänsten är så dålig att man föredrar att betala för vanlig taxi istället, säger hon.

Ökningen innebär att trelleborgarna åkte drygt åtta fler resor per dag med färdtjänsten under 2010 jämfört med 2009.

Annons

– Vi reagerade på att det var en stor ökning av antalet resor under 2010, säger Marianne Ohrlander.

Sammanlagt genomfördes runt 49 000 resor med färdtjänsten 2010. Det har kommit fram ganska mycket kritik mot Palmstadens taxi som utför färdtjänsten i Trelleborgs kommun, men Marianne Ohrlander anser att kritiken är överdriven.

– Det är många klagomål, men de kommer från ganska få personer. Vi hör också motsatsen: att människor tycker att de aldrig åkt med trevligare och bättre chaufförer.

Marianne Ohrlander menar också att just ökningen av antalet resor visar att färdtjänsten klarar sig ganska bra i Trelleborg.

När det går snett så lägger dock socialnämnden inte fingrarna emellan.

Nämnden har fattat beslut om vite mot Palmstadens taxi i två fall. I det ena fallet handlade det om säkerhetskrav som inte uppfyllts och i det andra om att företaget inte hållit vad man lovat.

Bolaget lovade följa en handlingsplan för att se till att en person med speciella behov skulle kunna färdas i ett av bolagets fordon, men uppfyllde inte planen.

– Då beslutade vi om vite i de här två fallen. Det handlar om 5 000 kronor per fall, säger Marianne Orhlander.

Hon menar att socialnämnden i fortsättningen inte ska behöva syssla så mycket med klagomål mot färdtjänsten.

– I första hand bör man ju göra upp mellan kunden och bolaget. I andra hand är det tjänstemännen i förvaltningen som ska ta hand om eventuella problem. Det är bara i sådana här fall där det handlar om vite som nämnden bör gripa in, menar hon.

Louise Löfgren
Lasse Bryggare
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons