Startsignal för två stora vägbyggen
– Det här betyder mycket för Trelleborgs stads framtid. Det är kanske den största infrastruktur som Trelleborgs kommun gjort i egen regi, sade Ulf Bingsgård när han talade vid Hedvägen. Nu när vi lyckats få motorväg på E 6 och Trafikverket ska bygga ut Trelleborgsbanan, gör vi det här själva.
Enligt Ulf Bingsgård är utbyggnaden av Hedvägens förlängning till Maglarpsrondellen och Västra ringvägens förlängning upp till väg 108 viktiga både för trelleborgarna i allmänhet, men även för företagen längs Hedvägen.
– Många trelleborgare som bor i de norra delarna får lättare att sig fram och slipper köra genom staden. Det blir en betydligt bättre infrastruktur för företagen som får bättre transportvägar.
Ulf Bingsgård menar också att miljön tjänar på utbyggnaden.
– Mycket tung trafik behöver inte längre köra förbi skolor utan kan komma direkt till sin destination, säger han.
Arbetet med de båda nya vägarna har dock redan varit igång en tid. Vid Maglarsprondellen kan man se hur Trelleborgs nya infart kommer att sträcka sig in mot staden.
Man räknar med att ganska många privatbilister kommer att välja att köra in till Trelleborg via Hedvägen istället för att åka ner till Albäck och ta Västra infarten in till staden. Skånetrafiken har också haft tankar på att låta en del av regionbussarna köra på Hedvägen ut till E 6 istället för att ta vägen via Albäck.
De båda nya vägarna är inte billiga. Västra ringvägens förlängning norrut till väg 108 beräknas kosta nästan 30 miljoner kronor. Och Hedvägens förlängning ut till Maglarpsrondellen är kostnadsberäknad till nästan 22 miljoner kronor. Dessutom tillkommer diverse kringkostnader för vattenledningar och tomrör längs vägarna på ytterligare cirka tio miljoner kronor.
Västra ringvägens förlängning upp till väg 108 har också mött en del protester och överklaganden, som dock inte fått gehör i högre instanser.
Byggtiden för de nya vägarna beräknas till cirka 1,5 år och de planeras vara klara att tas i bruk under sommaren 2013.