Spåren kan stängas en hel höst
- Vi har ansökt om tio veckor, vi får se hur mycket vi får tillstånd till, säger Johan Haagman, Trafikverkets projektledare för utbyggnaden av Trelleborgsbanan för pågatågstrafik.
Arbetet flyter annars på enligt beräkningarna, berättar Johan Haagman. Efter att några boende i Vellinge kommun dragit tillbaka sina överklagande under sommaren finns inga formella hinder för utbyggnaden.
- Vi hoppas kunna stänga av banan under en tid för att genomföra en del förändringar som annars är besvärliga att göra när trafiken pågår, säger Johan Haagman. Det blir både billigare och enklare för oss att göra de här arbetena om banan är stängd.
Det handlar bland annat om att ersätta kontaktledningen längs banan.
- Den är sliten och behöver förnyas, säger Johan Haagman.
Dessutom måste en del växlar flyttas.
- Det handlar om växlar vid de planerade stationerna i Trelleborg, Östra Grevie och Västra Ingelstad.
Trafikverket planerar även att passa på att göra en del andra förändringar i samband med utbyggnaden av banan.
- Det är saker som vi annars skulle ha behövt göra ändå, men som blir billigare och enklare att utföra i samband med ombyggnaden.
Bland annat ska rälsen i kurvan in till Trelleborg bytas.
I Trelleborgs hamn är man inte glad åt planerna att stänga av Trelleborgsbanan under tio veckor.
- Vi har en viss förståelse för Trafikverkets begäran, men tio veckor är en lång tid, säger Tommy Halén, vd för Trelleborgs hamn.
Tommy Halén säger att hamnen begärt att tiden som banan är avstängd ska minskas.
- Tio veckor innebär ju i stort sett hela hösten 2015, säger han.
En stängning av Trelleborgsbanan under så lång tid påverkar godstrafiken kraftigt. Risken finns att en del gods flyttas över på lastbil och aldrig kommer tillbaka till järnvägen när banan öppnas igen.
Trelleborgs Allehanda har varit i kontakt med den största godstransportören på järnväg, Green Cargo, men företaget har inte hört av sig för att lämna en kommentar till planerna på en avstängning.