Annons

Söderslättsgymnasiet satsar på öppet hus

Öppet hus, information till kommunens studie- och yrkesvägledare och den egna hemsidan. Det är kanalerna som Söderslättsgymnasiet använder sig av för att vinna elever i konkurrensen med resten av Skånes gymnasier.
Trelleborg • Publicerad 27 november 2009

TRELLEBORG. Det växande antalet friskolor, samt möjligheten att söka sig till valfritt gymnasium i hela Skåne oavsett i vilken kommun man bor, har satt press på Söderslättsgymnasiet och gymnasie- och vuxenutbildningsförvaltningen i Trelleborg.

– Vi har blivit konkurrensutsatta så det är klart att marknadsföring behövs, säger Boris Blumenfeld som är verksamhetscontroller på förvaltningen.

Annons

Antalet intagna elever på Söderslättsgymnasiet ligger runt 500 personer per år. Inför läsåret 2009/2010 var det 254 Trelleborgsnior som sökte till andra kommuner i första hand – jämfört med 227 från året innan. Samtidigt har antalet elever som sökt och antagits från andra kommuner till Trelleborg minskat. I år var siffran 78 – i fjor 91.

I årets budget är 400 000 kronor avsatta för marknadsföring – lika mycket som i fjor, men i år kommer pengarna att användas på ett annat sätt. I samband med att det fria söket introducerades gjorde kommunen reklam för Söderslättsgymnasiet på stadsbussarna inne i Malmö.

– Vi fick ju några elever från Malmö men det är nog inte där vi ska vinna våra elever, säger Boris Blumenfeld.

I år försöker man istället nå ut genom studie- och yrkesvägledarna på högstadieskolorna, öppet hus på gymnasiet samt internet och den egna hemsidan. Satsningen förklaras med att det är den marknadsföringsmetod som tidigare elever har tyckt fungerat bäst.

Lucas Dietrichson
Fanny Johansson
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons