Annons

Slut med farligt gods längs väg nio och 101

Goda nyheter för boende längs väg 101 och riksväg nio: Nästa år är det troligen slut med transporter av farligt gods utanför husknuten.
Trelleborg • Publicerad 11 augusti 2004

I onsdags skrev TA att Trelleborgs miljönämnd säger starkt nej till planer som Länsstyrelsen skulle ha på att tillåta trafik med farligt gods på väg nio mellan Trelleborg och Ystad, och väg 101 mellan Malmö och Anderslöv. Men om miljönämnden tolkat Länsstyrelsen så, då har de läst fel. - I det förslag som skickats för yttrande från kommunerna finns varken väg 101 eller nio med som rekommenderad väg längre, betonar Ann-Margreth Brick, projektledare för den arbetsgrupp på Länsstyrelsen som ser över vägnätet för farligt gods. Ann-Margreth Brick menar att hon också påtalat för miljöförvaltningen i Trelleborg att när nya rekommendationer publiceras i mars 2005 stryks väg 101 och nio. Detta för att det finns få tänkbara mottagare av farligt gods där. - De enda vägar vi tänkt oss för farligt gods i Trelleborg, förutom vad kommunen själv begär, är E 6 och väg 108 mot Lund. Att vi även skulle ha föreslagit väg nio och 101 ser nog illa ut för invånarna där, som är irriterade på all den tunga trafiken, säger Ann-Margreth Brick. Kommande förslag innebär en stark begränsning av transportvägarna för farligt gods i Skåne. Samtidigt ökar förutsättningen för höjd standard på det utpekade vägnätet, eftersom Vägverket kommer att prioritera väghållningen där. Ann-Margreth Brick inflikar dock att bara för att en väg inte är rekommenderad är det inte förbjudet att köra farligt gods där. Man får använda även andra vägar, om de utgör kortast möjliga sträcka för att leverera godset. En kommun kan ansöka om förbud hos Länsstyrelsen, om en väg är direkt olämplig för farliga transporter. Men då ska det finnas tydliga skäl. Exempelvis är farliga transporter förbjudna mellan de tudelade Ringsjöarna, eftersom de är reservvattentäkt för dricksvatten. Trelleborgs miljönämnds markering till förmån för de boende längs väg 101 och riksväg nio blev alltså ett slag i luften. Och hur kunde det bli så? Ann-Margreth Brick misstänker att nämnden helt enkelt blandat ihop det nya förslaget med en redovisning av nu gällande bestämmelser. TA låter frågan gå vidare till Trelleborgs miljöchef Britt-Marie Paulik. Hon bollar den vidare till tjänstemannen som tagit fram beslutsunderlaget, Per Arne Johansson. Och han tycker inte att man kan säga att det föreligger någon missuppfattning: - Det vi gör är en markering för att man inte vill ha någon tung trafik på väg 101 och väg nio. Det upplevs ju som mycket störande av de boende, säger han. Och det är det som vi då verkligen vill understryka.

Camilla Erkenfeldt camilla.erkenfeldt@allehandasyd.se
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons