Annons

Skoldagen har blivit en stadsvandring

Var ska vi vara nu och när börjar vi där? Eleverna på Köpingeskolan går från den ena halvdana skolsalen till den andra för att pussla ihop sin skoldag.
Trelleborg • Publicerad 26 januari 2007
En trappa upp i Kulturhuset har kommunen inrett salar för musik och bild. Små papperslappar på dörrarna ska hjälpa eleverna att hitta rätt.BILD: TOMAS NYBERG
En trappa upp i Kulturhuset har kommunen inrett salar för musik och bild. Små papperslappar på dörrarna ska hjälpa eleverna att hitta rätt.BILD: TOMAS NYBERGFoto: 

08.00

Det är minus sju grader ute. Sofia Böös och Mikaela Palm i klass 8 D börjar sin skoldag i Libers lokaler på Hamngatan. Här finns fyra undervisningssalar, ett datorrum och en korridor med små utrymmen till lärarna. I ett litet krypinn står en mikrovågsugn för lärarna att värma sin lunch i.

Annons

Sofias och Mikaelas första lektion är i engelska. Men förutom engelska kan tjejerna samtidigt nästan följa med i lektionerna i de andra salarna. Prat, skratt och skrik vandrar i ventilationstrummorna och blandar sig med ljuden i det egna klassrummet.

- Det är inte isolerat så man hör de andra klasserna. Man koncentrerar sig inte lika bra när det är så mycket ljud omkring, säger Mikaela Palm.

08.50

Lektionen är slut och nu bär det iväg till nästa ställe. Men var är det? Och vad ska vi ha? Schemat åker upp och ner många gånger under dagen och påminner mycket om en orienteringskarta. Det gäller att kunna kartan för att hänga med.

Kulturhuset på Valldammsgatan. Där väntar två lektioner, en i bild och en i musik.

Varken Sofia eller Mikaela vet hur länge de ska behöva hålla till i tillfälliga lokaler utspridda på stan.

- Vi har ingen aning. Det är ingen som sagt något till oss, säger Sofia.

- Som jag förstått det ska vi fortsätta så här resten av terminen, säger Mikaela

Uppe på andra våningen i Kulturhuset ligger klassrummen. Lärarrum, toa elever, toa lärare, K2 bild. Små papperslappar på dörrarna med svarta bokstäver i tusch visar vad som döljer sig bakom.

11.10

Annons

En installatör borrar så det ekar i trappan när eleverna kommer ut från lektionerna. Nu är det dags för lunch och eleverna fortsätter sin vandring norrut till Söderslättsgymnasiet. Det är fortfarande kallt ute. Men Köpingeskolans elever är vana vid vädrets nycker vid det här laget. De har gått sina skolrundor i både regn och storm.

- Man flög nästan runt på gatorna när det blåste som mest, säger Mikaela.

På gymnasiet blir det en värmande tallrik soppa och en macka. Ganska gott blir betyget.

12.10

Klass 8 D är tillbaka på Liber nere vid Ångkvarnen. Nu står svenska på schemat. Men lektionen kommer inte igång. Efter tio minuter kommer läraren, det visar sig att hon sett fel på det handskrivna schema som lärarna har att gå efter.

Tjejerna sätter sig längst fram i salen och killarna längst bak. Kristoffer har hand om dagens ord som han skriver upp på tavlan. En pelare mitt i rummet begränsar sikten och ljuden från de andra klasserna som kommer in genom taket, gör det svårt att höra längst bak i klassen.

Sofia och Mikaela är inte nöjda med hur skoldagarna ser ut.

- Det mesta är dåligt. Man måste bära på alla sina saker och får ont i ryggen. Vi har ingenstans att vara på rasterna.

De ser helst att Köpingeskolan renoveras så att de kan få komma tillbaka dit efter sommarlovet.

- Så att alla kan vara samlade igen, säger Sofia.

Annons

De är inte intresserade av att spridas ut på andra skolor och vill inte heller fortsätta som nu.

- De är dåliga alternativ båda två, säger Mikaela.

- Nu har vi gått på Köpingeskolan rätt länge och man vill ha kvar sina lärare och sina kompisar. Sedan har man kompisar i andra årskurser också, säger Sofia.

En namninsamling har gått runt bland eleverna som ska lämnas över till skolnämndens ordförande Bengt Gunnarsson (m).

13.00

Svenskan är slut och nu är det dags för matematik. Sofia stannar kvar på Liber medan Mikaela packar ihop, drar ännu en gång på sig jackan för att gå vidare till Posthuset. En våning upp har två klasser matematik. Samtidigt i samma lokal med två olika lärare. Halva gruppen är vända mot söder och andra halvan mot norr. Ingen vägg skiljer dem åt.

14.00Slut för i dag, tack för i dag!

Magnus Aspegren

0410-545 31

magnus.aspegren@allehandasyd.se

SAXO
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons