Annons

Skånska folkdräkter som de verkligen såg ut

Bilden av skånska folkdräkter från förr är för det mesta en illusion. På museets nya utställning ”Opplöt, röekjol och stubb” kan man se vad söderslättsborna verkligen bar för 200 år sedan. Samlingen har aldrig visats förr.
Trelleborg • Publicerad 18 januari 2018
Åsa Bill, försteantikvaire på Trelleborgs museum och historiska kläder-nörd, med utställningens vägg av gamla ”opplötar”, det vill säga klänningsöverdelar.
Åsa Bill, försteantikvaire på Trelleborgs museum och historiska kläder-nörd, med utställningens vägg av gamla ”opplötar”, det vill säga klänningsöverdelar.Foto: Moa Dahlin

Försteantikvarie Åsa Bill får hjälp av museets receptionist Erna Nilsson med att packa upp kartongerna som fraktats ner från magasinet. Med vita handskar på, förstås. Här gömmer sig plagg som en gång burits av söderslättsbor på 1700- eller 1800-talet, donerade från familjer och gårdar.

– Det som fascinerar mig mest är hantverket, utbrister Åsa Bill. Att folk har producerat alltihop själva, från att ha klippt fåret till att ha kardat och färgat ullen. Sedan har de ändå sneglat på det allmänna modet, och gjort något eget av det.

Annons

Trelleborgs Museum har en förhållandevis stor samling av gamla textilier. De är ömtåliga, lappade och lagade i flera omgångar, omsydda efter modets på den tiden lite långsammare nycker. Gemensamt har de att de aldrig ser dagens ljus.

Men på utställningen ”Opplöt, röekjol och stubb” är det dags. Är man intresserad av textilier och gamla dräkter är det lite nu eller aldrig, eftersom samlingarna förmodligen inte kommer att visas igen på ett bra tag.

Donatorerna av det här prydnadsplagget från 1709 trodde att det var ett spjällband till en kakelugn. Men Åsa Bill är säker på att det är en ”brudlist”, ett skärp bruden bar runt midjan på bröllopet.
Donatorerna av det här prydnadsplagget från 1709 trodde att det var ett spjällband till en kakelugn. Men Åsa Bill är säker på att det är en ”brudlist”, ett skärp bruden bar runt midjan på bröllopet.Foto: Moa Dahlin

Det handlar om skånska folkdräkter, men inte på det sätt som vi fått lära oss att ”folkdräkter” ser ut. Det är vardagsplagg och festplagg, burna av allmogen i en förhållandevis välmående trakt där självägande bönder är ovanligt väl representerade.

– Det folk har trott är folkdräkter under 1900-talet är en skapelse av 1900-talet, konstaterar Åsa Bill, som menar att Charlotte Weibull på Nationaldräktsaffären i Malmö genom sina ”häradsdräkter” spred en förenklad och idealiserad bild.

– Vår häradsdräkt fick en grön kjol, och det är klart att inte alla kvinnor här nere gick i grön kjol, fortsätter hon. Det fanns alla färger.

Annat än att man gärna bar blått på vintern, grönt på sommaren, rött till fest och svart till sorg samt till påsk, så finns det ingen enhetlighet så stark att man kan bestämma en särskild folkdräkt utseendemässigt.

Under åren av samlande och förvaltande av klädedräkter har Åsa Bill lärt sig att känna igen många av särdragen för allmogeklädsel för Söderslätt. Exempelvis bar kvinnorna gärna en lätt utbytbar löskrage ovanpå sin hängslekjol eller ”hankasärk”, vilket var praktiskt ur tvättsynpunkt. Samma sorts halsrundning går också igen i många plagg, och urringningen är lite mer generös här än exempelvis på Österlen.

Givetvis säger de historiska plaggen en hel del om hur folk levde och vilka traditioner de hade.

– Vi vill dels visa vårt stora kulturella arv, men också inspirera till vad man kan göra med kläder i dag, säger Åsa Bill, som lagt upp ett ambitiöst program med workshops till utställningen.

I gamla tider visste man hur man återbrukade och tog till vara. En gammaldags väst med upprättstående krage har här sytts om till en lite modernare, rundad krage.
I gamla tider visste man hur man återbrukade och tog till vara. En gammaldags väst med upprättstående krage har här sytts om till en lite modernare, rundad krage.Foto: Moa Dahlin

Annons

Lars ThulinSkicka e-post
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons