Annons

Sirmiones tidiga historia vilar fortfarande i dunkel

Trelleborg • Publicerad 24 juli 2006
Troligen byggdes Sirmione av Nils Jönsson på Väster Jär. Mycket i de tekniska lösningarna tyder på det. Bild: Christer Hansson
Troligen byggdes Sirmione av Nils Jönsson på Väster Jär. Mycket i de tekniska lösningarna tyder på det. Bild: Christer HanssonFoto: 
En gång byggdes Sirmione för att seglas. Hon är proportionerligt smalare och med spetsigare akter än de snipor som byggdes för motordrift. Bild: Christer Hansson
En gång byggdes Sirmione för att seglas. Hon är proportionerligt smalare och med spetsigare akter än de snipor som byggdes för motordrift. Bild: Christer HanssonFoto: 
Knaparna är i ek, liksom resten av båten. Bild: Mårten Svemark
Knaparna är i ek, liksom resten av båten. Bild: Mårten SvemarkFoto: 

Nu ligger hon förtöjd, stolt, vid veteranbryggan i Gislövs hamn, Sirmione. Efter ett års renovering är masten på plats, riggen likaså, och seglen väntar på att hissas. Men fortfarande är hennes tidigaste historia oklar.

Efter 1500 timmars arbete och kostnader på omkring 40 000 kronor är hon färdig. Bland bidragsgivarna finns Trelleborgs kulturnämnd som bidragit med totalt 20 000 kronor. Nu återstår att medlemmarna i Föreningen Sirmiones skeppslag lär sig att behärska snipan under segel.

Annons

– Vi hittade ett helt segelset på annons, säger Hans-Göran Arlock i skeppslaget. Det var rena lyckoträffen.

Sprisegel, toppsegel, fock och klyvare ger tillsammans närmare 20 kvadratmeter segel. Samtidigt är riggen enkel så att allt ska kunna klaras av en man. När toppseglet ska hissas surras en spira vid masten som förlänger masten med mer än hälften. Under segel kommer hon att göra 4,5 till 5 knop.

– Vi håller fortfarande på att lära oss hissa seglen och litsa storseglet vid masten, säger Johannes Kaptein. Vi försöker komma underfund med hur allt fungerar.

När Sirmione nu ligger vid veteranbryggan är hon i stort sett tät.

– Det finns kanske en liten läcka någonstans, säger Johannes Kaptein. Kanske en nit som vi missat.

Senast på Båtsportens dag den 12 augusti ska skeppslaget segla med Sirmione.

När Sirmione kom i vattnet igen var det för första gången på flera år. Då hade hon legat i en lada utanför Lerhamn i flera år. Dessförinnan hade hon haft Mölle som hemmahamn i några år. Före det var det en fiskare i Jonstorp som ägde henne. Han köpte henne från Råå dit hon hade kommit i början av 50-talet.

Sirmiones historia innan hon kom till Råå kan man bara spekulera kring. Troligen byggdes hon av båtbyggaren Nils Jönsson på Väster Jär. Nils Jönsson dog 1917 så om han byggde Sirmione är hon åtminstone 90 år gammal. Alternativet är att det var hans son Jöns Nilsson som byggde Sirmione.

Hans Göran Arlock i skeppslaget har lagt ner mycket arbete på att få fram Sirmiones historia. Någon gång kring början av 1940-talet användes hon vid pålning av bottengarnspålar. Hur hon sedan hamnade i Råå är inte klart. Men där låg hon sjunken i hamnen när hon vanns på pokerspel, togs upp och renoverades.

Även om Sirmione ursprungligen byggdes för att seglas hade hon utrustats med en motor på 50-talet. Numera är hon återställd till sitt seglande skick.

Annons

När skeppslaget övertog Sirmione var hon utrustad med ett skarndäck men nu ligger hon vid kaj i sitt ursprungliga öppna skick. I renoveringen behövde ett antal spant bytas ut men själva bordläggningen var frisk. Ändå behövde några bord bytas ut, liksom relingen.

Hela båten är byggd i ek på ekspant. Även vid en renovering behövs en del av de gamla verktyg som båtbyggarna använde förr, till exempel en "orm" som används för att bestämma den invändiga formen på bordläggningen.

Det är många moment som ingår i renoveringen. Till exempel basningen då man värmer upp virket, framför allt borden, så att det är böjligt. Sedan spänns det fast på plats och får svalna i sin nya form innan det är dags för klinkning. En man slår in grova kopparnitar medan en man håller emot så att niten plattas ut.

Efter flera års förnedring på land har nu Sirmione hamnat där hon hör hemma, i östersjöns vatten

Christer Hansson

0410-545 42

christer.hansson@allehandasyd.se

SAXO
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons