Scandlines framtid oviss
Trots att affären skulle varit klar för länge sedan kan ägarna till den dansk-tyska delen av rederiet Scandlines inte komma överens om försäljningen.
Det betyder problem för den svenska delen av Scandlines, som ägs av Stena Line.
Svenska Scandlines hamnar i lite av ett vakuum så länge försäljningen inte är klar.
– Den dagliga driften fungerar som den ska, där är det inga problem, säger Joakim Kenndal, informationschef på Stena Line. Det är det långsiktiga som är problemet.
Eftersom Scandlines linjer mellan Trelleborg och Tyskland drivs dels av svenska Scandlines, dels av det dansk-tyska rederiet, kan Stena Line inte ensamt besluta om förändringar och utveckling av trafiken.
– Vi var ju med i budgivningen tidigare och helst hade vi velat köpa den dansk-tyska delen själva, säger Joakim Kenndal.
Stena Line finns dock inte med i budgivningen längre utan nu står avgörandet mellan tyska Baltic Ferry development group och brittiska 3i-gruppen.
Deutsche Bahn och det danska transportministeriet äger rederiet tillsammans. Medan Deutsche Bahn vill sälja till den tyske budgivaren vill danska hellre sälja till britterna, som enligt Svensk sjöfartstidning bjuder 50 miljoner danska kronor mer än tyskarna. Den senaste utvecklingen är att Deutsche Bahn hotar att sälja sin del till den tyska gruppen, oavsett vad danskarna säger.
– Från början skulle affären vara klar före årsskiftet, men nu har det snart gått ytterligare fyra månader, säger Joakim Kenndal.
På Stena Line väntar man otåligt på att få ett besked om vem som blir ägare av dansk-tyska Scandlines. För att kunna fatta beslut om den långsiktiga trafiken krävs det att det blir klart vem som ska driva rederiet i framtiden.
– Vi vill ju ha en tydlig part att diskutera med, säger Joakim Kenndal. För att kunna utveckla trafiken måste vi veta vem som ska sköta den motsvarande delen.
I Trelleborg driver Scandlines färjelinjer till Sassnitz, Rostock och Travemünde.
Lasse Bryggare
0410-545 71
lasse.bryggare@trelleborgsallehanda.se