Annons

Samverkan ska göra det lättare för nya svenskar

Elna Johansson, rektor för sfi-undervisningen i Trelleborg, möter ofta avundsjuka i andra kommuner när hon berättar om sin samverkan med arbetsmarknadsförvaltningen och Arbetsförmedlingen. Nu ska samarbetet fördjupas.
Trelleborg • Publicerad 11 juni 2011
Foto: Tomas Nyberg

De tre verksamheterna skiljer sig på många sätt. En är statlig, de andra kommunala under två olika nämnder. Det vore lätt att se hinder istället för möjligheter, men samarbetet har pågått i 1,5 år och fungerar bra.

– Det är klart att vi ibland krockar, men vi är medvetna om det och försöker göra något bra av det, säger Elna Johansson.

Annons

Anledningen till att sfi-undervisningen, arbetsmarknadsförvaltningen och Arbetsförmedlingen samarbetar är att underlätta för nyanlända till Sverige. En dialog mellan berörda på de olika verksamheterna gör att sfi-eleven får samma budskap från alla håll.

Snart kan deras samverkan bli ännu tydligare när ett så kallat etableringskontor planeras. Det kommer att innebära ett fördjupat samarbete samt gemensamma lokaler, förmodligen på Östra Vallgatan.

– Vi ska börja titta på vem som ska sitta där och vilka kontakter vi ska ta med oss dit. Arbetet ska kretsa kring individen. säger Elna Johansson.

På sfi-undervisningen är just individen ett centralt begrepp. När en person ska börja läsa börjar man alltid med att göra en individuell handlingsplan. Tillsammans med den studerande tittar representanter från de olika verksamheterna på bakgrund, tidigare skolerfarenhet samt vilka mål personen har.

– Några har kanske ambitionen att läsa vidare på högskolenivå, medan andra vill komma ut på arbetsmarknaden så fort som möjligt, säger Yvonne Ljungberg som är sektorsutvecklare för sfi.

Undervisningen får ett dynamiskt upplägg eftersom intagning till kurserna sker löpande under hela året. På samma sätt finns det inget givet avslutningsdatum utan studerande försvinner efterhand som de har nått upp till målen.

– Lärarens uppdrag är att se vem hon eller han har framför sig, samt att ta hänsyn till hur de lär sig på bästa sätt, säger Yvonne Ljungberg.

En viktig del i arbetet är också att sporra deltagarna och bygga upp deras självbild. Alla är inte lika motiverade att lära sig svenska. För den som har introduktionsersättning, till exempel, ingår sfi i aktivitetsplanen som måste uppfyllas för att bidraget ska betalas ut.

– Jag tror att man som sfi-lärare är van att jobba så men det ställer stora krav på läraren. Hon eller han ska kunna jobba med en hel grupp men ändå på individnivå, säger Elna Johansson.

Den löpande intagningen ställer också krav på den administrativa personalen som ska planera schemat utifrån befintliga lokaler och de fem lärare som finns anställda. Lagen säger att undervisningen måste erbjudas senast tre månader efter att en person anmält sitt intresse. Trelleborgs kommun klarar det, men ett tag var det på gränsen. Som mest stod 50 personer på kö.

– Just nu har vi ingen kö. Det är fem personer som väntar på lektioner på dagtid och 14 på kvällsundervisning, säger Yvonne Ljungberg.

Louise Löfgren
Fanny Johansson
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons