Annons

Säkra bussar i Trelleborg

Bussbolaget Arriva tog över Trelleborgs stadstrafik i april. Då var säkerheten inte imponerande. Men det skall det bli ändring på.
Trelleborg • Publicerad 2 augusti 2004
Håkan Lundgren och Abdul Zabbar. BILD: TOMAS NYBERG
Håkan Lundgren och Abdul Zabbar. BILD: TOMAS NYBERGFoto: 

Trafikledare Håkan Lundgren och driftschef Abdul Zabbar lovar säkra bussturer i framtiden. - Det finns nog ingen som kan slå oss på fingrarna när det gäller säkerhet. Vi är fruktansvärt noggranna med minsta lilla detalj. Det säger Abdul Zabbar som är driftschef på bussbolaget Arriva. Sedan slutet av april har de tagit över stadsbussarna efter Orusttrafiken som tidigare haft hand om busstrafiken i Trelleborg. Bilprovningen presenterade tidigare i år statistik som visade att var fjärde buss i Sverige har så dåliga bromsar att de kräver omedelbar åtgärd. Av 13 419 tyngre bussar som besiktades förra året blev 39 procent underkända med krav på efterkontroll. En stor majoritet av dessa bussar används varje dag i lokal- och turisttrafiken. Men det oroar sig inte Arriva för. - Vi har runt 83 procent godkända bussar vid kontroll i Malmö. På de fordon som får krav på efterkontroll rör det sig oftast om småfel, till exempel någon list eller reflex som sitter löst och det åtgärdar vi direkt, säger Abdul Zabbar. Vid senaste kontrollen såg det inte alls så bra ut för Trelleborgs stadsbussar. - Innan vi tog över var det dåligt. Jag tror det var nästan 60 procent som var underkända. Nu har vi inte haft så lång tid på oss. Om du skulle fråga om Malmöbussarna har jag full koll. Här har jag inte haft så mycket tid men jag lovar att Trelleborgsbussarna ska vara uppe i samma säkerhetsnivå inom något år, säger Abdul Zabbar. I dag har Arriva åtta bussar i sin Trelleborgsflotta. Vanligtvis går upp till sju på daglig trafik medan en står på reserv. - Vi byter reservbusser varje dag för att en inte skall stå för länge, berättar Håkan Lundgren som är busschaufför och Arrivas trafikledare i Trelleborg. Han tog över som trafikledare den 15 juni men har jobbat som andre man tidigare. - Jag har kört buss i Trelleborg i över 20 år och kan våra bussar utan och innan. Vi servar dem var tusende mil men även oftare om vi upptäcker att något bör åtgärdas. Det är mycket noga, säger Håkan Lundgren. Abdul Zabbar håller med: - Våra bussar skall vara säkrast. Annars byter vi ut dem, Vi använder oss inte av silvertejpsmetoden, skämtar han.

Mattias Pehrsson mattias.pehrsson@allehandasyd.se
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons