Annons

Rullande intresse för billiga resor

Män köper oftare produkten som från början var ämnad för kvinnor. Kvinnor köper sällan eller aldrig den manliga motsvarigheten. Men överlag har cykelförsäljningen ökat i hela landet.
Trelleborg • Publicerad 27 februari 2008
I Jan-Erik Olsson cykelaffär tog försäljningen fart redan i december och har bara ökat sen dess. Bild: Albin BrönmarkFoto: 

- Jovisst känner vi av att det är ett väldigt sug efter cyklar, mer än normalt, säger Jan-Erik Olsson ägare till butiken Cykelakuten i centrala Trelleborg.

Den milda vintern är en av orsakerna till den ökade försäljningen som i år kommit igång tidigt. Men även den ökade insikten om behovet att motionera bidrar till inköp av tvåhjulingarna.

Annons

- Folk är mer hälsomedvetna och tar cykeln istället för bilen. Men det beror säkert också på att bensinen är så dyr, säger han.

Framför ingången i den dagsljusbelysta lokalen hänger hjälmar i neonfärger med Nalle Puh och döskallemotiv. Längs med väggar och fönster står nya cyklar prydligt uppradade och väntar på sina framtida ägare.

På begagnade avdelningen står Pia Svensson och tittar på en damcykel, till sin elvaåriga son.

- Alla hans kompisar vill ha damcyklar och helst ska det vara med pakethållare och cykelkorg så slipper de ha väskan på ryggen.

Valet faller på en vit treväxlad Crescent med en rosafärgad framgaffel för sjuhundrakronor. Sju av tio cyklar som säljs i affären är damcyklar och Jan-Erik Olsson håller med om att de är populära bland tonårspojkar.

Men även äldre män tycker det är bra att slippa mittstången. Fast det var bättre när mountainbikes var en trend.

- Cyklar kommer i dag som färdiga paket med skärmar, belysning och lås. Det såldes förr som tillbehör på mountainbikes och man tjänade lite extra.

Ljudet från dörrbjällran blandas med telefonsignalen från kontoret. Kunderna i butiken har förtur och betjänas först.

Konkurrensen från varuhusen som också satsar på cykelförsäljning ser Jan-Erik Olsson inte som något problem då han tycker han har bättre cyklar och högre kompetens i sin butik.

- De saknar det tekniska kunnandet som vi har här. Det kan man inte ha om man säljer cyklar på förmiddagen och trosor på eftermiddagen, säger han och ler.

Matso Pamucina

SAXO
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons