Annons

Ringvägsplaner både oroar och lockar

Åsikterna om ringvägen och Trelleborgs framtida vägar och bebyggelse fortsätter att strömma in till stadsbyggnadskontoret. Bland annat befarar flera boende i Mellanköpinge att deras hus ska rivas om ringvägen dras invid järnvägen.
Trelleborg • Publicerad 7 januari 2009
Framtidens Trelleborg? Stadsbyggnadschef Stefan Ferms förslag till framtidsplanering av Trelleborg väcker många känslor och åsikter. Skiss: StadsbyggnadskontoretFoto: 

Det förslag som presenterats för ringvägen får många att tycka till. Och hur vägar ska dras och var nya bostadsområden ska växa fram i Trelleborg under de närmaste 50 åren är saker som berör.

Nu har även ett 20-tal boende i Mellanköpinge blandat sig i debatten med ett yttrande.

Annons

"För flera av oss fastighetsägare i Mellanköpinge innebär den föreslagna ringvägen utanför järnvägen att våra bostäder måste rivas" skriver Mellanköpingeborna i sitt yttrande. "Vi måste räkna med att från och med nu och när som helst under de närmaste 10-20-30 åren bli körda från våra hem."

Mellanköpingeborna menar att det är stor skillnad mellan en ringväg som ska fungera som infart till hamnen och en som bara ska binda ihop väg 9 med väg 108 och E 6. De förespråkar att hamnen även fortsättningsvis ska få infart från väster.

Villaföreningen Västerjärsborna har motsatt åsikt. Föreningen börjar sitt yttrande med ett "Äntligen!"

Västerjärsborna anser att förslaget tar ett helhetsgrepp på problemen med infrastrukturen, hamnens utveckling och bostadsbyggande. De anser att en östlig anslutning till hamnen är den som medför minst nackdelar ur ett helhetsperspektiv. Föreningen menar också att förslaget ger en "viktig och riktig inriktning för kommunens fortsatta planeringsarbete".

Trelleborgs hamn håller i sitt yttrande med om att förslaget är bra och menar att det ligger i linje med hamnens slutsatser när det gäller de östra delarna av ringvägen och anslutningen till hamnen.

Magnus Nimbeck i Skegrie har en annan aspekt på förslaget. Han menar i sitt yttrande att den nya ringvägen inte borde planeras norr om Skegrie utan söder om byn.

Med en ringväg norr om Skegrie skulle byn i stort sett bli omgärdad av vägar med trafik i höga hastigheter, särskilt vid vissa alternativ i dragningen av ringvägen, menar han.

Naturskyddsföreningen å sin sida underkänner förslaget helt och hållet som ofullständigt. Föreningen anser att det fattas alternativ både när det gäller lokaliseringen av framtida bebyggelse och när det gäller vägsträckningar. Naturskyddsföreningen hävdar att ringvägen är så intimt förknippad med hamnens utbyggnad att det krävs analyser av vad det innebär om hamnen byggs ut på annat sätt än söder- och österut.

Madeleine Brandin, före detta stadsarkitekt i Vellinge och bosatt på öster, efterlyser också alternativ för hur hamnen ska byggas ut.

"Jag tror att det är alldeles fel framtidsvision för staden att låta hamnen fördubbla sin yta genom utfyllnad i sydöst och jag motsätter mig bestämt den brutala tillfarten till hamnen från öster" skriver hon.

Annons

Madeleine Brandin vill också se fler förslag till hur trafiken ska ledas in till hamnen, med alternativ både från öster, väster och norr, med och utan tunnlar.

Folkpartiet skriver i sitt yttrande att det är bäst att avvakta den utredning som kommunstyrelsen beställt om hur en flytt av hamnen påverkar ekonomiskt och miljömässigt. Fp anser att det vore fel att besluta om en plan som baseras på en flyttning av hamnen innan utredningen är klar.

Bjaerne Persson, boende på öster och tidigare engagerad i debatten om hamnen skriver att den föreslagna ringvägen i stort sett är bra, men att en infart från öster är oacceptabel. Även Mikael Areskoug, boende på Östra stranden, menar att hamnutbyggnaden med östlig infart är en katastrof och ett dråpslag för Öster.

Lasse Bryggare
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons