Ringvägen ska lösa trafikproblem i city
Den fördjupade översiktsplanen för västra Trelleborg är högaktuell.
I den föreslås den fyrfältiga motorvägen söder om Skegrie kyrka till en ny sträckning norr om Maglarps by fram till Hedvägens förlängning. Därifrån leds trafiken österut längs Hedvägen och därtill en led söderut, ned mot korsningen vid Västra infarten.
Bengt Lander, som har samma uppfattning som tekniska nämnden, påpekar att det är viktigt att en ringväg byggs. Annars blir Hedvägen överbelastad, enligt honom.
– Trafiken riskerar att tjockna till ordentligt på Hedvägen. En ringväg är ett måste om man inte vill ha ytterligare 5– 6 000 fler fordon som dagligen kör på Hedvägen, säger Bengt Lander. Förslaget på en ringväg är att trafiken förs upp mot nya Vattentornet, för att sedan löpa parallellt med järnvägsspåret, alltså i en båge runt stadens centrum.
– Våra undersökning visar att cirka 30-35 procent av bilisterna som kör på E 6 till och från Trelleborg passerar centrum, utan att göra något stopp i Trelleborg, vilket är ett av argumenten för att anlägga en ringväg, säger Bengt Lander.
Debatten har varit livlig om var trafiken ska ledas söderut från Hedvägens förlängning. Förslaget som ligger är på Västra Ringvägen, vid Bäckaskolan och Fågelbäckskolan. I dag passerar 5 200 fordon där dagligen, varav 800 är lastbilar. Blir det en anslutningsväg mot hamnen det det motsvarande flödet väntas bli drygt 8 000 fordon, varav 2000 är lastbilar. Kritik har kommit från oroliga föräldrar som vill att deras barn ska ha en trafiksäker miljö vid skolorna.
Enligt Landers bedömning kommer bullret och föroreningarna från vägen bli marginellt, jämfört med i dag. Och en viadukt för fotgängare och cyklister ska anläggas.
– En rondell både vid Hedvägens förlängning och vid västra korset förbättrar trafikcirkulationen och minskar riskerna för farlig gods-olyckor, menar Bengt Lander.
Johan Persson