Rektorer har svårt hinna med pedagogiken
De arbetsuppgifterna går ut över det pedagogiska uppdraget, anser cheferna i en enkät.
– Mycket av deras arbetstid går åt till praktiska frågor, vi får titta på hur vi kan underlätta det arbetet, säger Barbro Melander, bildningschef i Trelleborgs kommun.
Barbro Melander fick i uppdrag av bildningsnämnden att utreda hur rektorer och förskolechefer ska kunna få bättre möjligheter att stötta lärarna i det pedagogiska arbetet. Melander skickade ut en enkät, och fick många synpunkter på att arbetet med den fysiska arbetsmiljön tar mycket tid från pedagogiska frågor. Det handlar till exempel om kontakter med serviceförvaltningen och Trelleborgshem.
Andra synpunkter som kom fram i enkäten var att många förskolechefer anser att de har för många medarbetare under sig. De anser också att tiden inte räcker till för besök ute i verksamheterna. Rektorerna och förskolecheferna menar också att det saknas tid att diskutera och utbyta erfarenheter.
Mer nöjd är cheferna med det administrativa stödet och möjligheten att besluta om den egna organisationen.